Voorvleugels moeten zwaardere tests doorstaan
De FIA heeft in een poging de scepsis over flexibele voorvleugels weg te nemen besloten de keuring met ingang van de Belgische Grand Prix te verzwaren.
Meerdere teams uitten hun ongenoegen over de voorvleugels van Red Bull en Ferrari. Hoewel de vleugels van beide teams de keuring met goed gevolg aflegden, zouden ze zich op hoge snelheid alsnog verdacht gedragen.
De FIA heeft kort na de Grand Prix van Hongarije aan de teams laten weten dat het de kwestie uit de wereld wil helpen door zwaardere tests te introduceren. Dit meldt Autosport.com. De FIA zou Artikel 3.17.8 van het Technische Reglement geactiveerd hebben.
Dit artikel schrijft voor dat de vleugels met meer lood mogen worden belast zonder dat deze meer dan een bepaalde marge mogen doorbuigen. De FIA mag dit alleen doen als er twijfels zijn over ontwerpen van teams.
Tot nu toe mocht een voorvleugel bij een kracht van 50 kilo hooguit 10 millimeter doorbuigen. Dit wordt verzwaard naar 100 kilo en een marge van 20 millimeter. De keuze voor een lineair verband is om te voorkomen dat vleugels 'voldoen' aan de regels, maar onder zwaardere belasting op hoge snelheid alsnog doorbuigen.
Ook zou de FIA teams die allerlei iets te slimme oplossingen toepassen rond de vloer van hun bolides willen tackelen. De vloer zou een belangrijke schakel in dit proces zijn.