Vragenvuur: Adrian Newey
Als technisch-directeur van McLaren was Adrian Newey gewend aan overwinningen en podiumplaatsen. Bij zijn nieuwe werkgever Red Bull Racing zijn de ereplaatsen dunner gezaaid. In Monaco vierde het team de derde plaats van David Coulthard dan ook als een overwinning. Adam Cooper praatte na afloop bij met Newey.
Je hebt bij andere teams heel wat podiums meegemaakt, maar dit zal wel een speciale zijn…
Adrian Newey: ,,Dit is inderdaad fantastisch voor het team, omdat ze zo’n moeilijke start van het seizoen hebben gehad. De moraal moest hoognodig wat opgekrikt worden, want vergeleken bij vorig jaar gaat het natuurlijk niet goed. Om dan tijdens de meest prestigieuze race op het podium te eindigen is fantastisch.” Jullie lieten op donderdag je ware gezicht nog niet echt zien, maar op zaterdag waren David en Christian behoorlijk snel.
,,We waren donderdag best tevreden. Gezien de hoeveelheid brandstof die David aan boord had waren zijn tijden heel goed, en we konden met wat kleine veranderingen aan de afstelling de auto al flink verbeteren voor zaterdag. Tijdens de tweede sessie van de kwalificatie was David twee tienden verwijderd van de snelste tijd. Jammer genoeg werd hij in de derde sessie geblokt door Fisichella, anders was hij misschien wel op de zesde of vijfde plaats terechtgekomen. Dan had hij vast en zeker het gevecht met Juan Pablo Montoya aan kunnen gaan.” Was je verrast dat de tijden op zaterdagochtend en in de tweede kwalificatie zo goed waren?
,,Ja, het was een aangename verrassing. We wisten al dat de auto het in Monaco redelijk goed zou doen, maar dat we in de tweede kwalificatiesessie binnen twee tienden van de pole zouden zitten, hadden we niet verwacht.” En de safetycar kwam voor jullie op het goede moment…
,,Zeker. Dat werkte in ons voordeel, want daar hebben we bijna een hele ronde achterstand mee goedgemaakt.” Hoe ging Christians weekend?
,,Hij kwalificeerde zich buiten de toptien en probeerde van daaruit plaatsen goed te maken. We hadden hem op weg gestuurd met heel veel brandstof aan boord, maar uiteindelijk viel hij uit met transmissieproblemen. Maar hij heeft het goed gedaan. Jammer dat hij de finish niet haalde.” We weten dat de topsnelheid geen sterk punt is van de Red Bull. Is dat de reden waarom het in Monaco zo goed ging?
,,Het past inderdaad bij onze auto, vanwege de aërodynamica, maar ook vanwege de aard van de bochten op dit circuit. Uiteraard proberen we de auto te verbeteren, maar de echte test zal pas in de loop van het seizoen volgen.” Silverstone is het tegenovergestelde van Monaco. Wordt dat dan een tegenvaller?
,,Waarschijnlijk wel, al hoop ik natuurlijk van niet. Maar om eerlijk te zijn waag ik me al jaren niet meer aan voorspellingen over circuits die wel of niet bij onze auto passen. We zien wel.” Hoeveel is de auto verbeterd ten opzichte van de eerste race?
,,De auto zelf is niet veel veranderd, als je het over de hardware hebt. Wel is onze kennis over het afstellen van de auto verbeterd, en vooral de nieuwe motor.” In welke mate ben je nog bezig met deze auto? Of concentreer je je helemaal op volgend seizoen?
,,Natuurlijk bied ik het team mijn kennis aan op het gebied van aërodynamica, mechanica en engineering, maar ik richt me vooral op de auto voor volgend seizoen.” Hoe gaat het daarmee?
,,We hanteren bij de nieuwe auto een andere ontwerpfilosofie dan het team gewend was. Daarom duurt het allemaal iets langer en zijn we nog niet in de windtunnel geweest. Maar dat hopen we snel te gaan doen.” Mark Smith houdt zich bezig met de organisatie van de technische kant zodat jij je kunt concentreren op dat waar je goed in bent. Hoe bevalt die samenwerking?
,,Het werkt heel goed! Mark verricht goed werk op het gebied van de organisatie, zodat ik een beetje mijn vrije rol kan spelen binnen het team.”
Je hebt bij andere teams heel wat podiums meegemaakt, maar dit zal wel een speciale zijn…
Adrian Newey: ,,Dit is inderdaad fantastisch voor het team, omdat ze zo’n moeilijke start van het seizoen hebben gehad. De moraal moest hoognodig wat opgekrikt worden, want vergeleken bij vorig jaar gaat het natuurlijk niet goed. Om dan tijdens de meest prestigieuze race op het podium te eindigen is fantastisch.” Jullie lieten op donderdag je ware gezicht nog niet echt zien, maar op zaterdag waren David en Christian behoorlijk snel.
,,We waren donderdag best tevreden. Gezien de hoeveelheid brandstof die David aan boord had waren zijn tijden heel goed, en we konden met wat kleine veranderingen aan de afstelling de auto al flink verbeteren voor zaterdag. Tijdens de tweede sessie van de kwalificatie was David twee tienden verwijderd van de snelste tijd. Jammer genoeg werd hij in de derde sessie geblokt door Fisichella, anders was hij misschien wel op de zesde of vijfde plaats terechtgekomen. Dan had hij vast en zeker het gevecht met Juan Pablo Montoya aan kunnen gaan.” Was je verrast dat de tijden op zaterdagochtend en in de tweede kwalificatie zo goed waren?
,,Ja, het was een aangename verrassing. We wisten al dat de auto het in Monaco redelijk goed zou doen, maar dat we in de tweede kwalificatiesessie binnen twee tienden van de pole zouden zitten, hadden we niet verwacht.” En de safetycar kwam voor jullie op het goede moment…
,,Zeker. Dat werkte in ons voordeel, want daar hebben we bijna een hele ronde achterstand mee goedgemaakt.” Hoe ging Christians weekend?
,,Hij kwalificeerde zich buiten de toptien en probeerde van daaruit plaatsen goed te maken. We hadden hem op weg gestuurd met heel veel brandstof aan boord, maar uiteindelijk viel hij uit met transmissieproblemen. Maar hij heeft het goed gedaan. Jammer dat hij de finish niet haalde.” We weten dat de topsnelheid geen sterk punt is van de Red Bull. Is dat de reden waarom het in Monaco zo goed ging?
,,Het past inderdaad bij onze auto, vanwege de aërodynamica, maar ook vanwege de aard van de bochten op dit circuit. Uiteraard proberen we de auto te verbeteren, maar de echte test zal pas in de loop van het seizoen volgen.” Silverstone is het tegenovergestelde van Monaco. Wordt dat dan een tegenvaller?
,,Waarschijnlijk wel, al hoop ik natuurlijk van niet. Maar om eerlijk te zijn waag ik me al jaren niet meer aan voorspellingen over circuits die wel of niet bij onze auto passen. We zien wel.” Hoeveel is de auto verbeterd ten opzichte van de eerste race?
,,De auto zelf is niet veel veranderd, als je het over de hardware hebt. Wel is onze kennis over het afstellen van de auto verbeterd, en vooral de nieuwe motor.” In welke mate ben je nog bezig met deze auto? Of concentreer je je helemaal op volgend seizoen?
,,Natuurlijk bied ik het team mijn kennis aan op het gebied van aërodynamica, mechanica en engineering, maar ik richt me vooral op de auto voor volgend seizoen.” Hoe gaat het daarmee?
,,We hanteren bij de nieuwe auto een andere ontwerpfilosofie dan het team gewend was. Daarom duurt het allemaal iets langer en zijn we nog niet in de windtunnel geweest. Maar dat hopen we snel te gaan doen.” Mark Smith houdt zich bezig met de organisatie van de technische kant zodat jij je kunt concentreren op dat waar je goed in bent. Hoe bevalt die samenwerking?
,,Het werkt heel goed! Mark verricht goed werk op het gebied van de organisatie, zodat ik een beetje mijn vrije rol kan spelen binnen het team.”