De Formule 2-formule lijkt te werken. De eerste kampioen van de gereïncarneerde klasse, Andy Soucek, promoveert naar de Formule 1. Hij is het komende seizoen de test- en reserverijder van Virgin Racing.

Wat vind je ervan dat je levenslange droom in vervulling gaat?
Andy Soucek: “Fantastisch. Ik kon het nog niet bevatten toen ik het contract tekende. Het geeft een fantastisch gevoel om lid te worden van een Formule 1-team en de wetenschap te hebben dat ik Grands Prix kan rijden als ze mij nodig hebben. Het wordt een lastig baantje maar ik weet dat ik er veel van zal leren.”

“Ik vind het vooral enorm gaaf dat ik intensief bij het team betrokken zal zijn. Ik kan gebruik maken van de simulator en zal bij elke test en Grand Prix aanwezig zijn. Daarnaast woon ik elke bijeenkomt van de coureurs en ingenieurs bij: ik word dus een volwaardig lid van het team.”

Hoe belangrijk was het winnen van de Formule 2-titel om de F1 te halen?
“Het winnen van de F2-titel en de bijbehorende test in de Formule 1 brachten mij in de schijnwerpers. In de GP2 boekte ik al een aantal mooie resultaten maar het zaakje begon pas echt te lopen toen ik begon te winnen in de Formule 2.”

“Iedereen weet dat in de F2 de rijder echt het verschil maakt. Ik denk dat ik in 2009 heb laten zien goed genoeg te zijn voor de Formule 1. De prijs voor het winnen van de titel, de F1-test in Jerez, was ook een enorme stimulans. Dat verliep heel goed, en was nooit op mijn pad gekomen als ik de F2-titel niet had gewonnen.”

Wil je nog iets kwijt aan jonge coureurs die overwegen in de F2 te racen? Wat zijn volgens jou de grootste voordelen van deze klasse?
“Ik beveel deze klasse aan elke jonge rijder aan, vooral voor de coureurs die het niet zo breed hebben. De F2 is een grote stap richting de Formule 1 en het is een fantastische omgeving om te leren. Mensen zeggen dat zoiets moeilijk gaat omdat je niet in teamverband werkt. Dat betekent echter automatisch dat de coureur voor elk detail verantwoordelijk is. Natuurlijk is het belangrijk om goed in een team te kunnen werken, maar in de Formule 2 moet je enorm hard werken om het maximale eruit te halen. Dat maakt deze klasse ook zo speciaal.”

Je was nauw betrokken bij het testen en ontwikkelen van de vernieuwde Williams JPH1B. Hoe verliep dat? En kan je die rol blijven uitoefenen?
“Ik heb de auto vandaag nog in Barcelona getest maar het zou zomaar mijn laatste test zijn geweest voor het nieuwe seizoen. Als het mij in de toekomst weer wordt gevraagd wijs ik het verzoek absoluut niet af. Ik heb ervan genoten om onderdeel te zijn van dit concept en het is natuurlijk altijd goed om meters te maken!”

“Dat is precies wat ik gisteren deed: we testen samen met Avon nieuwe banden voor 2010. Alles verliep in de winter volgens plan en de vooruitgang die de wagen heeft geboekt kan bewonderenswaardig worden genoemd. Het team levert fantastisch werk en we leren elke dag weer nieuwe dingen.”

“Ik zal over het algemeen de F2 nauw in de gaten houden. Als het kan woon ik elke race bij. Het zou fantastisch zijn om bij de race in Valencia te zijn. Dan wordt de nieuwe kampioen gekroond. Het moet echter niet botsen met mijn eigen agenda.”

Wanneer verwacht je je eerste meters in de Virgin-bolide te maken?
“Helemaal zeker ben ik er nog niet van maar het zal spoedig gebeuren. In de loop van de week ben ik samen met het team in Barcelona en ik kan niet wachten om mijn eerste ervaring in de auto op te doen. Ik heb al eens getest voor Toyota en Williams en het zou fantastisch zijn om nog een keer een F1-auto te testen. Ik ben benieuwd om te kijken hoe de auto zich gedraagt en hopelijk kan ik het team helpen bij de verdere ontwikkeling ervan. Het is erg gaaf om te gaan rijden voor een nieuw team omdat je echt het gevoel hebt dat je een verschil kunt maken.”

Dit interview is beschikbaar gesteld door het mediacentrum van de Formule 2.

BvdB