Vragenvuur: David Coulthard
David Coulthard was – zonder ook maar een podiumplek te scoren – misschien wel de grootste winnaar van 2005. Afgeschreven na zijn McLaren-periode, in eerste instantie ook door Red Bull. Toch kwam het nog goed, reden voor Formule1.info-redacteur Adam Cooper om ’DC’ de nodige vragen te stellen. De Schot heeft het vertrouwen dat Dietrich Mateschitz uiteindelijk in hem had terugbetaald, meer dan dat zelfs. Zijn ervaring hielp het Red Bull-team haar weg te vinden. In de kwalificaties had hij af en toe moeite met Christian Klien, maar in de races toonde Coulthard aan waarom ervaring zo belangrijk is.
Hij benutte de mogelijkheden die hem geboden werden met vierde plekken in Melbourne en op de Nürburgring. Op ’de Ring’ had er misschien nog wel meer ingezeten, maar het te hard rijden in de pit kostte hem een podiumplek. Ook zijn bankrekening had niet te lijden onder het Red Bull-avontuur. Een bonus van om en nabij de 150.000 euro per punt maakte zijn saldo er niet bepaald minder op. En dat hij in totaal 24 punten scoorde had hij vooraf vast niet verwacht. Waren er vorig jaar nog twijfels, nu weet de Red Bull-coureur dat hij het seizoen 2006 ingaat met een pakket dat onder meer bestaat uit Ferrari-motoren en de ontwerpkunsten van Adrian Newey. Tel daarbij op dat de kwalificatie die Coulthard maar niks vond overboord is gegooid en de toekomst ziet er plots rooskleurig uit. Formule1.info sprak met de coureur over zijn seizoen, en over wat de toekomst in petto heeft. Hoe kijk je terug op dit seizoen?
David Coulthard: ,,Ik denk dat het begin al meteen het hoogtepunt was. Veel mensen zetten hun vraagtekens bij het feit dat Red Bull Jaguar overnam, dat ik het team kwam versterken en dat de jonge Christian Horner aan werd gesteld als teambaas. Er waren verschillende redenen waarom we werden afgeschreven. Door verschillende omstandigheden, onder meer het weer, konden we in Melbourne meteen een prima resultaat behalen. Dat was erg belangrijk, omdat het meteen voor rust zorgde. Later in het jaar haalde ik opnieuw een vierde plek op de Nürburgring." ,,Op verschillende momenten deed de auto het zeer goed, waardoor we het op konden nemen tegen teams met een goede reputatie. Alleen waren we dat betreft niet constant genoeg. Dat neemt niet weg dat het een succesvol jaar is geweest. Het team heeft bewezen dat het aantrekkelijk is voor nieuw personeel. Deze investeringen zullen het team helpen nog verder naar voren te komen." Hoe belangrijk was het om zo vroeg al een goed resultaat te hebben gescoord?
,,Erg belangrijk, zoals ik al zei neemt dat veel onzekerheden weg bij mensen binnen het Formule 1-wereldje. Ook vanuit het media-oogpunt was dat niet verkeerd, want we zijn tenslotte wel het uithangbord van Red Bull. Het moet allemaal net even goed vallen. Bovendien konden we vanaf dat moment verder bouwen, iedereen die bekend is met de F1 weet hoe moeilijk het is om vooruitgang te boeken. Nu blijkt wel dat je met geld geen resultaten kan kopen, je moet met de juiste mensen investeren in de juiste gebieden." We hebben het al even over de goede resultaten bij de Grand Prix’ van Australië en Europa gehad, maar wat zijn je herinneringen aan die twee races?
,,Eigenlijk hadden we in beide races de potentie om op het podium te eindigden. Op de Nürburgring kreeg ik een straf voor te hard rijden, anders was het misschien zelfs wel zover geweest. We hebben kansen laten liggen, maar ook hebben we kansen benut. Over het algemeen kenden we goede races. Grappig was wel dat Renault ons op de Nürburgring telkens in de pit verwachtte, maar steeds bleven we buiten. Dat is bevredigend. Het staat niet gelijk aan het winnen van een Grand Prix, maar dat is uiteindelijk wel het doel van dit team." Op welke andere races kijk je met tevredenheid terug?
,,Monaco was erg positief, we waren daar behoorlijk snel. Mijn kwalificatieronde op zondagochtend was erg goed, zeker gezien de hoeveelheid benzine die ik bij me had. We zouden pas laat stoppen en ik reed niet ver achter Nick Heidfeld. Waarschijnlijk was ik hem bij de pitstop voorbijgegaan en hij eindigde later die middag op het podium… Christian Klien en ik kenden in Turkije ook een goed weekend, waarin we simpelweg geen fouten maakten. Eerst reed ik achter hem, maar ik kon hem inhalen bij de pitstops. Punten scoorden we niet dat weekend, maar verder klopte alles. Rijd je zo’n race vanaf een veel betere startplek, dan kan je zo’n race winnen." Je bent bij enkele incidenten betrokken geweest terwijl het niet jouw schuld was, hoe frustrerend is dat?
,,De eerste ronden in Hongarije, Italië en Brazilië waren teleurstellend, maar dat kan gebeuren. Soms gaat het goed, soms zit het tegen." Was de uitdaging anders dit jaar? Jij moest je samen met het team een weg naar voren vechten…
,,Dat was dé uitdaging eigenlijk, je kansen benutten en het maximale eruit halen. Dat is eigenlijk altijd hetzelfde, of je nu een goede of slechte auto hebt. Je moet niet minder je best doen als de auto niet optimaal is, je moet altijd goed je werk doen. Samen met de monteurs moet je het team naar voren brengen, dat is wat je altijd na moet streven." Kijk je er naar uit om met een nieuwe motorleverancier te werken?
,,Ja, maar dat neemt niet weg dat ik het niet leuk vind om de overstap te maken naar de V8. Het is zonder twijfel langzamer, omdat het veiliger zou zijn. De snelheid komt misschien wel iets lager te liggen, maar als we dan met iets minder vleugel rijden gaan we weer net zo hard." ,,Ik ben benieuwd hoe het is om met Ferrari te werken, het zal vast ook wat aanpassingsproblemen met zich meebrengen. Het is een periode waarin veel uitgeprobeerd moet worden, iedereen moet om zien te gaan met andere vibraties dan we gewend waren bij de V10. Hopelijk wordt ons een goed pakket geleverd." Is het een nadeel om het tweede team van Ferrari te zijn, als het op het leveren van motoren aankomt?
,,Tot op zekere hoogte, het draait allemaal om investeren. En dat zit bij Ferrari wel goed, daar ben ik van overtuigd. Cosworth heeft de afgelopen jaren niet op volle snelheid door kunnen ontwikkelen. Desondanks hebben ze puik werk verricht en daar bedank ik ze voor. De beslissing om te switchen is al vroeg genomen, en het was de juiste. Met alle respect voor Cosworth hebben we besloten over te stappen, dat het al zo vroeg bekend was speelde in het voordeel van alle partijen." Denk je over een competitief pakket te beschikken in 2006?
,,Weten bestaat niet! Na zoveel jaren in de Formule 1 heb ik wel geleerd dat je niet alleen af moet gaan op simulaties. Het circuit is nog altijd de beste simulatie, pas als we er mee op het asfalt hebben gereden kan ik je echt zeggen wat ik ervan vind. Wel geloof ik in het potentieel van Red Bull. Maar als je dat niet doet, ben je verkeerd bezig."
,,Het team heeft de tijd gehad om de 2005-auto te leren kennen, met haar sterke punten en ook met de minder sterke punten. Nu is het zaak om van alle ingrediënten een mooie maaltijd te maken. Dat zal bepalen hoe we ervoor staan in 2006."
KVN
Hij benutte de mogelijkheden die hem geboden werden met vierde plekken in Melbourne en op de Nürburgring. Op ’de Ring’ had er misschien nog wel meer ingezeten, maar het te hard rijden in de pit kostte hem een podiumplek. Ook zijn bankrekening had niet te lijden onder het Red Bull-avontuur. Een bonus van om en nabij de 150.000 euro per punt maakte zijn saldo er niet bepaald minder op. En dat hij in totaal 24 punten scoorde had hij vooraf vast niet verwacht. Waren er vorig jaar nog twijfels, nu weet de Red Bull-coureur dat hij het seizoen 2006 ingaat met een pakket dat onder meer bestaat uit Ferrari-motoren en de ontwerpkunsten van Adrian Newey. Tel daarbij op dat de kwalificatie die Coulthard maar niks vond overboord is gegooid en de toekomst ziet er plots rooskleurig uit. Formule1.info sprak met de coureur over zijn seizoen, en over wat de toekomst in petto heeft. Hoe kijk je terug op dit seizoen?
David Coulthard: ,,Ik denk dat het begin al meteen het hoogtepunt was. Veel mensen zetten hun vraagtekens bij het feit dat Red Bull Jaguar overnam, dat ik het team kwam versterken en dat de jonge Christian Horner aan werd gesteld als teambaas. Er waren verschillende redenen waarom we werden afgeschreven. Door verschillende omstandigheden, onder meer het weer, konden we in Melbourne meteen een prima resultaat behalen. Dat was erg belangrijk, omdat het meteen voor rust zorgde. Later in het jaar haalde ik opnieuw een vierde plek op de Nürburgring." ,,Op verschillende momenten deed de auto het zeer goed, waardoor we het op konden nemen tegen teams met een goede reputatie. Alleen waren we dat betreft niet constant genoeg. Dat neemt niet weg dat het een succesvol jaar is geweest. Het team heeft bewezen dat het aantrekkelijk is voor nieuw personeel. Deze investeringen zullen het team helpen nog verder naar voren te komen." Hoe belangrijk was het om zo vroeg al een goed resultaat te hebben gescoord?
,,Erg belangrijk, zoals ik al zei neemt dat veel onzekerheden weg bij mensen binnen het Formule 1-wereldje. Ook vanuit het media-oogpunt was dat niet verkeerd, want we zijn tenslotte wel het uithangbord van Red Bull. Het moet allemaal net even goed vallen. Bovendien konden we vanaf dat moment verder bouwen, iedereen die bekend is met de F1 weet hoe moeilijk het is om vooruitgang te boeken. Nu blijkt wel dat je met geld geen resultaten kan kopen, je moet met de juiste mensen investeren in de juiste gebieden." We hebben het al even over de goede resultaten bij de Grand Prix’ van Australië en Europa gehad, maar wat zijn je herinneringen aan die twee races?
,,Eigenlijk hadden we in beide races de potentie om op het podium te eindigden. Op de Nürburgring kreeg ik een straf voor te hard rijden, anders was het misschien zelfs wel zover geweest. We hebben kansen laten liggen, maar ook hebben we kansen benut. Over het algemeen kenden we goede races. Grappig was wel dat Renault ons op de Nürburgring telkens in de pit verwachtte, maar steeds bleven we buiten. Dat is bevredigend. Het staat niet gelijk aan het winnen van een Grand Prix, maar dat is uiteindelijk wel het doel van dit team." Op welke andere races kijk je met tevredenheid terug?
,,Monaco was erg positief, we waren daar behoorlijk snel. Mijn kwalificatieronde op zondagochtend was erg goed, zeker gezien de hoeveelheid benzine die ik bij me had. We zouden pas laat stoppen en ik reed niet ver achter Nick Heidfeld. Waarschijnlijk was ik hem bij de pitstop voorbijgegaan en hij eindigde later die middag op het podium… Christian Klien en ik kenden in Turkije ook een goed weekend, waarin we simpelweg geen fouten maakten. Eerst reed ik achter hem, maar ik kon hem inhalen bij de pitstops. Punten scoorden we niet dat weekend, maar verder klopte alles. Rijd je zo’n race vanaf een veel betere startplek, dan kan je zo’n race winnen." Je bent bij enkele incidenten betrokken geweest terwijl het niet jouw schuld was, hoe frustrerend is dat?
,,De eerste ronden in Hongarije, Italië en Brazilië waren teleurstellend, maar dat kan gebeuren. Soms gaat het goed, soms zit het tegen." Was de uitdaging anders dit jaar? Jij moest je samen met het team een weg naar voren vechten…
,,Dat was dé uitdaging eigenlijk, je kansen benutten en het maximale eruit halen. Dat is eigenlijk altijd hetzelfde, of je nu een goede of slechte auto hebt. Je moet niet minder je best doen als de auto niet optimaal is, je moet altijd goed je werk doen. Samen met de monteurs moet je het team naar voren brengen, dat is wat je altijd na moet streven." Kijk je er naar uit om met een nieuwe motorleverancier te werken?
,,Ja, maar dat neemt niet weg dat ik het niet leuk vind om de overstap te maken naar de V8. Het is zonder twijfel langzamer, omdat het veiliger zou zijn. De snelheid komt misschien wel iets lager te liggen, maar als we dan met iets minder vleugel rijden gaan we weer net zo hard." ,,Ik ben benieuwd hoe het is om met Ferrari te werken, het zal vast ook wat aanpassingsproblemen met zich meebrengen. Het is een periode waarin veel uitgeprobeerd moet worden, iedereen moet om zien te gaan met andere vibraties dan we gewend waren bij de V10. Hopelijk wordt ons een goed pakket geleverd." Is het een nadeel om het tweede team van Ferrari te zijn, als het op het leveren van motoren aankomt?
,,Tot op zekere hoogte, het draait allemaal om investeren. En dat zit bij Ferrari wel goed, daar ben ik van overtuigd. Cosworth heeft de afgelopen jaren niet op volle snelheid door kunnen ontwikkelen. Desondanks hebben ze puik werk verricht en daar bedank ik ze voor. De beslissing om te switchen is al vroeg genomen, en het was de juiste. Met alle respect voor Cosworth hebben we besloten over te stappen, dat het al zo vroeg bekend was speelde in het voordeel van alle partijen." Denk je over een competitief pakket te beschikken in 2006?
,,Weten bestaat niet! Na zoveel jaren in de Formule 1 heb ik wel geleerd dat je niet alleen af moet gaan op simulaties. Het circuit is nog altijd de beste simulatie, pas als we er mee op het asfalt hebben gereden kan ik je echt zeggen wat ik ervan vind. Wel geloof ik in het potentieel van Red Bull. Maar als je dat niet doet, ben je verkeerd bezig."
,,Het team heeft de tijd gehad om de 2005-auto te leren kennen, met haar sterke punten en ook met de minder sterke punten. Nu is het zaak om van alle ingrediënten een mooie maaltijd te maken. Dat zal bepalen hoe we ervoor staan in 2006."
KVN