Vragenvuur: Davide Valsecchi
Davide Valsecchi maakte deze week zijn Formule 1-debuut bij Hispania Racing. De Italiaan bruist van het zelfvertrouwen.
Valsecchi liet een goede indruk achter bij HRT. De Italiaan was veruit de snelste van de zeven coureurs die voor de nieuwe teams Lotus, HRT en Virgin reden, en scoorde daarmee een primeurtje door voor het eerst dit seizoen een HRT voor de auto's van de beide andere nieuwkomers te krijgen. Ook was Valsecchi ruim sneller dan Pastor Maldonado, die een dag eerder in de auto zat.
Hoe kwam je bij Hispania terecht?
"Bij toeval. Afgelopen weekend won ik de laatste GP2-race van dit seizoen. Het was het laatste weekend van een ongelukkig seizoen, maar alles ging goed, ik won de race, en toen belde Hispania."
Hoe voelde dat?
"Ik maakte me een beetje zorgen. Iedereen die normaal gesproken met me meereist, zoals mijn vader, was na de GP2-race naar huis vertrokken, dus ik zat daar in mijn eentje. En ik deelde de auto die dag met Josef Kral, die voor de test betaald had (naar verluidt ongeveer 300.000 euro, red.). Hij had in het contract laten opnemen dat hij genoeg ronden mocht rijden om er zijn superlicentie mee te halen."
En toen?
"Hij reed in de ochtendsessie, maar het waren niet genoeg ronden, dus na de middag moest hij weer de baan op. Terwijl ik zou gaan rijden! We konden nog snel het stoeltje verwisselen en toen waren er nog een paar uur waarin ik kon rijden."
Hoe ging dat?
"Het ging prima. Ik had dezelfde banden als Kral, maar in mijn eerste run was ik al sneller dan hij. Dat wilde ik ook, want ik hoopte dat het team me hierdoor op een snellere 'engine-mapping' zou zetten en met zachte banden een snelle run zou laten doen. Ze hadden meteen in de gaten hoe snel ik was."
Het was dus een memorabele dag…
"Precies! Ik had enorm veel zelfvertrouwen, en dat merkte ik toen ik in mijn tweede run spinde. Ik was bang dat ik de vangrail zou raken, en toen ik keek bleek ik er maar twintig centimeter vanaf te staan. Ik dacht 'vandaag ben ik onaantastbaar'."
Hoezo onaantastbaar?
"Toen ik in de pits terugkwam merkte ik dat de monteurs opgetogen waren. In plaats van dat ze scholden dat ik de banden verpest had of zelfs bijna de auto in de prak had gereden, vonden ze het jammer dat ik mijn ruin had moeten afbreken door die spin."
Je hebt dus echt gepusht…
"Ja. In de derde run was er een rode vlag, en daarna waren er nog twintig minuten. Het team gaf me de zachte banden en de monteurs zeiden: wees voorzichtig: de afstelling verandert hierdoor enorm. Pastor Maldonado had drie runs nodig om het helemaal te begrijpen, en we weten niet of jij dat ook kunt. Dus ik zei: geen zorgen, dat kan ik."
Je had er wel vertrouwen in!
"Enorm. Het team pushte me om sneller te zijn dan Virgin, die een paar honderdsten voor mij stonden met Luiz Razia in de auto. Ik ging de baan op en was een halve seconde sneller. Het was heel leuk, en het team vond het ook gaaf, want voor het eerst dit jaar stonden ze voor Virgin én Lotus. Ik kwam de pits in en zei over de radio: 'ik zei toch dat het kon'."
Nu wil je volgend jaar zeker Formule 1 rijden?
"Dat wil iedereen. momenteel richt ik me op de GP2. In februari testen we de nieuwe auto, maar intussen kan er natuurlijk van alles gebeuren."
Dit vragenvuur is aangeboden door persbureau 422race.com
?