Felipe Massa is weer hersteld van zijn zware ongeluk in de Hongaarse Grand Prix en heeft zijn eerste kilometers in een Formule 1-bolide van Ferrari erop zitten. De Braziliaan kan zich nu opmaken voor het nieuwe seizoen.Massa krijgt in 2010 Fernando Alonso als teamgenoot. Samen gaan zij proberen Ferrari weer terug te brengen naar de top. Het Duitse Auto Motor und Sport sprak met Massa over het afgelopen seizoen, de toekomst en politiek in de Formule 1.

Op een schaal van nul tot honderd procent, hoe fit ben je nu?

Felipe Massa: “Honderd procent, denk ik. Ik heb wat lichamelijke fitheid betreft geen enkele problemen. Ik kan nu alles doen, wat ik voor het ongeluk ook kon. Mentaal is ook alles in orde, ik zie geen verschil met andere mensen om mij heen. Alles gaat dus goed.”

Nu volgt een lange winterpauze. Wat staat er op het programma?

“Ik ga veel rijden op de karts en aan wedstrijden deelnemen om fit te blijven. Ik ga ook naar Maranello om aan Ferrari-evenementen deel te nemen. En ik wordt ook nog vader, dus dat lijkt me een aardig volgeboekte vakantie.”

Hebben de prestaties van jouw vervangers je verrast?

“Als je in een moeizaam jaar, in een lastig te besturen auto moet rijden, is dat voor elke coureur moeilijk. Het is lastig om aan de auto te wennen.”

Ook voor Michael Schumacher?

“Michael is in mijn ogen de beste coureur die ik ooit gezien heb. Hij heeft enorm veel talent, leert snel en kan goed samenwerken met een team. En dat op het hoogste niveau. Natuurlijk kunnen er veel dingen veranderen in twee jaar pauze, maar hij zou er niet minder snel van gaan rijden.”

“Het verschil tussen de auto van twee jaar geleden en nu is wel heel groot. Ik zou dus niet kunnen garanderen dat Michael geen problemen gehad zou hebben. Volgens Luca Badoer (testcoureur van Ferrari en tijdelijke vervanger van Massa dit seizoen, red.), is het verschil met de auto’s van vroeger heel groot.”

Ben je het met Badoer eens?

“Een paar jaar geleden werd al met computertechniek gewerkt. Elke bocht kon in principe met de computer genomen worden. Nu hebben we KERS, maar ik vond het niet moeilijk om daarmee te werken.”

Heeft je ongeluk jouw relatie met het team veranderd?

“Ik heb altijd al een fantastische relatie met het team gehad. Maar door mijn ongeluk zijn we nog hechter geworden en zijn er echt vriendschappen ontstaan. Je kon voelen dat iedereen elkaar mag bij Ferrari. Dat is heel positief voor mij.”

Vind je dat jouw ongeluk aanleiding geeft om de Formule 1-auto’s drastisch om te bouwen, of hoort dit risico gewoon bij het vak?

“Het is natuurlijk moeilijk om het uiterlijk van de Formule 1-auto’s helemaal te veranderen. Maar de veiligheid kan wel verbeterd worden.”

Je kon het goed vinden met je vorige teamgenoten Michael Schumacher en Kimi Räikkönen. Nu komt Fernando Alonso naar Ferrari. Wat verwacht je daarvan?

“Ik weet hoe er bij Ferrari gewerkt wordt. Ons hoofddoel is om de beste auto in de Formule 1 op de baan te brengen. Op het circuit blijft het natuurlijk sport en hij (Alonso, red.) zal proberen mij te verslaan, net als ik hem. Politieke middelen zijn niet de juiste manier om problemen aan te pakken. Je moet je met hard werken bewijzen, en ik verwacht van Fernando Alonso dat hij dat zal doen.”

LP