Ondanks een teleurstellend jaar in 2010, begint Felipe Massa onverminderd enthousiast en optimistisch aan het nieuwe seizoen.

Door Dieter Rencken

Je bent niet de langste coureur. Zorgt de hogere zitpositie voor problemen op het gebied van zicht?
“Nee, we hebben goed gekeken naar de rijpositie. We hebben het stoeltje gewijzigd, want anders had het een probleem kunnen zijn. Dat is nu niet het geval.”

Fernando Alonso heeft aangegeven op het circuit te blijven wanneer jij aan het testen bent. Doe jij hetzelfde als hij aan het werk is?
“Ja. In Valencia komt hij als eerste in actie, maar zal ik vanaf het begin aanwezig zijn. Het is belangrijk om te begrijpen waar hij mee bezig is en het gedrag van de auto te bestuderen. We weten dat we de auto continu moeten verbeteren, dus het is cruciaal om de ontwikkeling van de auto gezamenlijk te doen.”

Fernando is niet erg enthousiast over alle knopjes op het stuurwiel. Wat vind jij hiervan?
“Volgens mij houdt niemand van ingewikkelde zaken. We hebben veel te doen achter het stuur en dat wordt steeds meer. Omdat we aan het racen zijn en in gevecht zijn met anderen, is het niet ideaal om met van alles en nog wat bezig te zijn tijdens het rijden. Maar we moeten ook denken aan de toekomst en de technologie in de Formule 1 op het hoogste niveau houden. Dat is belangrijk voor iedereen.”

In 2009 heb je als een van de weinige actieve rijders een vrijwel volledig seizoen met KERS gereden. Hoeveel inbreng heb je gehad op het systeem en wat is er veranderd?
“Het is vergelijkbaar met 2009, maar we hebben ook veel werk verricht sinds de laatste keer dat we met KERS hebben gereden. In veel opzichten kunnen we al verbeteringen zien. Het is in ieder geval lichter. Dat is belangrijk. In 2009 zagen we dat sommige auto’s de ene keer wel en de andere keer niet met KERS reden. Het is zaak om het perfecte systeem te ontwikkelen, waarmee je het hele seizoen vooruit kunt.”

Er staat een lang seizoen voor de boeg. Heb je speciale maatregelen genomen op het gebied van fitness?
“Ik heb veel getraind. Het is een voordeel dat ik na afloop van het seizoen terugga naar Brazilië, waar het warmer is. Ik heb me er vooral gericht mijn gewicht zo laag mogelijk te houden. Want ook al ben ik een van de lichtste coureur, kan iedere kilo doorslaggevend zijn voor de balans van de auto nu KERS terug is.”

Vorig jaar paste jouw rijstijl niet zo bij de auto. Heb je aan de hand van je ervaringen feedback gegeven voor de F150?
“Uiteraard. Veel veranderingen zijn doorgevoerd. Zoals bekend had ik vooral moeite met de banden. De Pirelli-banden hebben een positieve indruk achtergelaten, dus dat is positief. Ik deed niets anders en toch was het makkelijker de auto te besturen op het nieuwe rubber. Dus ik denk dat ik er nu beter voor sta ten opzichte van afgelopen jaar. Hopelijk presteert de auto goed van begin tot eind. We hebben vorig jaar gezien hoe belangrijk het is om constant te presteren.”

Wat voor banden zijn voor jou het meest geschikt?
“Het grootste probleem was afgelopen jaar dat Bridgestone de voorbanden volledig veranderde tussen 2009 en 2010. Met mijn rijstijl was het moeilijk om temperatuur in de banden te krijgen, met name in de kwalificatie. Daardoor moest ik de afstelling volledig omgooien, maar dat had ook weer negatieve gevolgen. Ik was dus continu aan het worstelen met de auto om de juiste oplossing te vinden. De Pirelli’s bieden meer grip aan de voorkant en dat is voor mij erg positief.”

Heb je met het team gesproken over situaties zoals vorig jaar in China, waar Alonso je inhaalde in de pitstraat, en Duitsland, waar je hem voorbij moest laten?
“Ik doe mee om te winnen, niet om te racen. Als een team me niet de kans geeft om voor de overwinning te gaan, zou ik niet voor ze rijden. Ik heb echter honderd procent vertrouwen in mijn team. Ik weet dat ze me de perfecte auto kunnen bieden, de meest competitieve auto, om zo veel mogelijk races te winnen.”