Vragenvuur: James Key (Sauber)
De voorbereiding op het nieuwe seizoen is voor Sauber soepel verlopen. Volgens technisch directeur James Key is dat een goede indicatie voor de rest van het jaar.
Is Sauber klaar voor 2011?
“Ik denk dat we goed voorbereid zijn. We hebben veel werk kunnen verrichten tijdens de vier tests. We hadden veel te leren, met nieuwe banden, KERS, de verstelbare achtervleugel en de aerodynamica. Het team en de coureurs hebben de banden en de auto goed weten te doorgronden. We weten welke kant we op moeten.” Hoe staat het met de betrouwbaarheid?
“Die is over het algemeen in orde. We hebben maar één probleem gehad dat terug bleef komen en voor de rest zoals gebruikelijk wat kleine kwesties en dingen die makkelijk op te lossen waren. De basis is echter goed en er is geen noodzaak om voor bepaalde delen van de auto terug naar de tekentafel te gaan.” Waar denk je dat de Sauber C30-Ferrari toe in staat is?
“Prestaties zijn altijd erg lastig in te schatten, omdat het in verhouding staat met de concurrentie. Wij hebben geen spelletjes gespeeld tijdens de tests. De laatste twee dagen in Barcelona hebben we runs gedaan met weinig brandstof, om een beeld te krijgen van hoe de auto ervoor staat. Het lijkt allemaal dicht op elkaar zitten. We zijn tevreden over de vooruitgang die we hebben geboekt ten opzichte van de vorige auto. Het goede nieuws is dat de update die we tijdens de laatste test hebben geïntroduceerd het resultaat heeft opgeleverd waarop we hadden gehoopt. Nu is het belangrijk om het tempo vast te houden en meer updates te ontwikkelen. Er zitten er al een paar in de pijplijn en voor de tweede race brengen we al nieuwe onderdelen mee.” Wat zijn de eigenschappen van de nieuwe Pirelli-banden en hoe gaan ze de racestrategie beïnvloeden?
“De karakteristieken zijn erg afwijkend ten opzichte van de vorige leverancier, maar daar is bewust voor gekozen. De eerste ronde is grip zeer goed, maar daarna neemt het snel af. Er moet voorzichtiger mee worden omgesprongen tijdens langere runs en in de race zal dat cruciaal zijn. Er zijn verschillende manieren om met de banden om te gaan. De eerste races moeten we bepalen wat het beste werkt. De achterbanden zijn iets sterker dan we hadden gedacht. Dat is positief. Verder komt alles redelijk overeen met onze voorspellingen, dus ook de balans van de auto is vrijwel gelijk aan wat we hadden verwacht. Het is ook goed dat er een duidelijk verschil is tussen de compounds. Dat hebben we de afgelopen jaren niet gezien.” Wordt de rol van de pitcrews groter?
“We gaan meer ingewikkelde en uitgekiende strategieën zien. Er komen meer pitstops, dus zal de druk op de pitcrews toenemen om elke pitstop zo soepel mogelijk te laten verlopen en om zo snel mogelijk te kunnen reageren op ontwikkelingen op de baan. Ook voor de mensen aan de pitmuur worden de races minder voorspelbaar. Al zal er na een paar races veel meer duidelijk zijn.” Wat is jouw indruk van nieuwkomer Sergio Pérez?
“Hij heeft zich zeer goed ontwikkeld gedurende de tests. Ten opzichte van de eerste testdag in Valencia begin februari heeft hij enorme progressie geboekt. Hij heeft veel geleerd, zijn feedback is vooruit gegaan en zijn vertrouwen in de auto is ook een stuk gegroeid. Hij is goed omgegaan met de race- en kwalificatiesimulaties die we tijdens de laatste test hebben uitgevoerd. Hij wist telkens zijn tijden te verbeteren. Als het seizoen echt van start gaat, komt er echter andere vorm van druk bij kijken, maar tot nu toe heeft hij het goed gedaan.” Hoe gaat Kamui Kobayashi om net zijn nieuwe rol in het team?
“Erg goed en professioneel. Hij heeft een proactieve rol gespeeld in de ontwikkeling van de auto en heeft uit het perspectief van de coureur nuttige feedback gegeven. Hij heeft wat meer werk te doen om zich aan te passen aan de nieuwe banden. In tegenstelling tot Sergio Pérez is hij namelijk gewend aan de Bridgestones van vorig jaar. Maar Kamui werkt hard op dat gebied en we weten van vorig seizoen dat we op hem kunnen rekenen in zowel tests als races. Het is een genot om met hem te werken.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.
“Ik denk dat we goed voorbereid zijn. We hebben veel werk kunnen verrichten tijdens de vier tests. We hadden veel te leren, met nieuwe banden, KERS, de verstelbare achtervleugel en de aerodynamica. Het team en de coureurs hebben de banden en de auto goed weten te doorgronden. We weten welke kant we op moeten.” Hoe staat het met de betrouwbaarheid?
“Die is over het algemeen in orde. We hebben maar één probleem gehad dat terug bleef komen en voor de rest zoals gebruikelijk wat kleine kwesties en dingen die makkelijk op te lossen waren. De basis is echter goed en er is geen noodzaak om voor bepaalde delen van de auto terug naar de tekentafel te gaan.” Waar denk je dat de Sauber C30-Ferrari toe in staat is?
“Prestaties zijn altijd erg lastig in te schatten, omdat het in verhouding staat met de concurrentie. Wij hebben geen spelletjes gespeeld tijdens de tests. De laatste twee dagen in Barcelona hebben we runs gedaan met weinig brandstof, om een beeld te krijgen van hoe de auto ervoor staat. Het lijkt allemaal dicht op elkaar zitten. We zijn tevreden over de vooruitgang die we hebben geboekt ten opzichte van de vorige auto. Het goede nieuws is dat de update die we tijdens de laatste test hebben geïntroduceerd het resultaat heeft opgeleverd waarop we hadden gehoopt. Nu is het belangrijk om het tempo vast te houden en meer updates te ontwikkelen. Er zitten er al een paar in de pijplijn en voor de tweede race brengen we al nieuwe onderdelen mee.” Wat zijn de eigenschappen van de nieuwe Pirelli-banden en hoe gaan ze de racestrategie beïnvloeden?
“De karakteristieken zijn erg afwijkend ten opzichte van de vorige leverancier, maar daar is bewust voor gekozen. De eerste ronde is grip zeer goed, maar daarna neemt het snel af. Er moet voorzichtiger mee worden omgesprongen tijdens langere runs en in de race zal dat cruciaal zijn. Er zijn verschillende manieren om met de banden om te gaan. De eerste races moeten we bepalen wat het beste werkt. De achterbanden zijn iets sterker dan we hadden gedacht. Dat is positief. Verder komt alles redelijk overeen met onze voorspellingen, dus ook de balans van de auto is vrijwel gelijk aan wat we hadden verwacht. Het is ook goed dat er een duidelijk verschil is tussen de compounds. Dat hebben we de afgelopen jaren niet gezien.” Wordt de rol van de pitcrews groter?
“We gaan meer ingewikkelde en uitgekiende strategieën zien. Er komen meer pitstops, dus zal de druk op de pitcrews toenemen om elke pitstop zo soepel mogelijk te laten verlopen en om zo snel mogelijk te kunnen reageren op ontwikkelingen op de baan. Ook voor de mensen aan de pitmuur worden de races minder voorspelbaar. Al zal er na een paar races veel meer duidelijk zijn.” Wat is jouw indruk van nieuwkomer Sergio Pérez?
“Hij heeft zich zeer goed ontwikkeld gedurende de tests. Ten opzichte van de eerste testdag in Valencia begin februari heeft hij enorme progressie geboekt. Hij heeft veel geleerd, zijn feedback is vooruit gegaan en zijn vertrouwen in de auto is ook een stuk gegroeid. Hij is goed omgegaan met de race- en kwalificatiesimulaties die we tijdens de laatste test hebben uitgevoerd. Hij wist telkens zijn tijden te verbeteren. Als het seizoen echt van start gaat, komt er echter andere vorm van druk bij kijken, maar tot nu toe heeft hij het goed gedaan.” Hoe gaat Kamui Kobayashi om net zijn nieuwe rol in het team?
“Erg goed en professioneel. Hij heeft een proactieve rol gespeeld in de ontwikkeling van de auto en heeft uit het perspectief van de coureur nuttige feedback gegeven. Hij heeft wat meer werk te doen om zich aan te passen aan de nieuwe banden. In tegenstelling tot Sergio Pérez is hij namelijk gewend aan de Bridgestones van vorig jaar. Maar Kamui werkt hard op dat gebied en we weten van vorig seizoen dat we op hem kunnen rekenen in zowel tests als races. Het is een genot om met hem te werken.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.