Het Formule 1-team van Renault kent momenteel zware tijden. De teamleiding is weg, de renstal kreeg een voorwaardelijke schorsing en de Fransen zijn hun hoofdsponsor kwijt. En dat allemaal dankzij crashgate. De uitvoerende directeur van het team, Jean-François Caubet, vindt het daarom hoog tijd voor een andere teamcultuur.Wat zijn de eerste dingen die zijn veranderd na de uitspraak van de World Motor Sport Council?

Jean-François Caubet: “We wilden snel reageren en hebben daarom een nieuwe, tijdelijke, structuur geïntroduceerd waarbij twee mensen aan het roer staan van het team: Bob Bell en ik. Het team moet namelijk blijven functioneren. De renstal heeft duidelijk iets pijnvol en vernederends meegemaakt.”

“We blijven echter racen en hebben twee doelstellingen: resultaten halen en het financieel op orde krijgen. We blijven de auto tot en met het einde van het seizoen doorontwikkelen maar we focussen ons vooral op 2010. Dat gaat nu de goede kant op en de auto kent een duidelijke technische evolutie.”

Hoe gaat het op het financiële vlak?

“Het huidige klimaat is niet aantrekkelijk voor sponsors. Ze kunnen komend jaar, ondanks de grondige kostenbesparingen, niet dezelfde hoeveelheid geld ophoesten als voor 2009. We moeten daarom iets anders zien te vinden. Tot en met de uitslag van de WMSC konden we niets doen, maar nu zijn we weer op zoek.”

Welke lessen hebben jullie geleerd van het schandaal?

“Het team moet de Renault-cultuur herontdekken. We willen niet dat de hoogste bestuursleden het team leiden, zoals het in de jaren ’80 het geval was. Wat we wel willen voorkomen is dat het team dezelfde fouten blijft maken omdat het volledig autonoom is.”

De nieuwe teamleiders komen allemaal uit eigen bedrijf, waarom?

“We hebben geen haast om een nieuwe teambaas te vinden en ik geef geen commentaar op welke namen er naar voren zijn geschoven. We kiezen iemand als er duidelijkheid is over wat de functie inhoudt. Dat zal in december of januari zijn. Op de korte termijn zijn er geen problemen maar we willen een teambaas die ook aan de lange termijn denkt.”

Hoe ziet de toekomst van Renault eruit?

“We zullen daar niets officieels over zeggen: het zou de zevende verklaring zijn dat er betrekking tot heeft. We krijgen die vraag sinds we in 2002 terugkeerden elke drie maanden. Toen we in de afgelopen weken accepteerden dat we schuldig waren, moesten we twee beslissingen nemen.”

“Vechten was een optie, maar we besloten het niet te doen. We zijn wel hevig verbrand uit de strijd gekomen, dat is iets dat zeker is. Het imago van het team heeft schade opgelopen. De afgelopen weken zijn we heel slecht in het nieuws gekomen maar we kijken nu weer vooruit.”

Hoe is de sfeer nu binnen het team?

“Er heerste veel spanning. Toen de uitspraak was geweest keerde echter ook het optimisme en kracht terug binnen de renstal. Nu is het weer een gewone werkdag. Natuurlijk verkeren we nu, met het vertrek van ING, in een lastige situatie. Financieel gezien is dit moeilijk. Er wordt ook gesproken over de lange termijn van het team. Ook zijn er wat serieuze vragen die we moeten zien te antwoorden.”

BvdB