Vragenvuur: Jenson Button
Jenson Button slaagde er afgelopen weekend wederom niet in om een podiumplaats te bemachtigen in zijn thuisrace. Toch is hij niet ontevreden met zijn vierde plek.
Dacht je zaterdagavond dat een vierde plaats haalbaar zou zijn, na je als veertiende te hebben gekwalificeerd?
“Ik was zaterdagavond behoorlijk somber. In de moderne Formule 1 weet je dat vanaf de veertiende plek je hooguit een paar punten kunt sprokkelen, als je mazzel hebt. Ik ging de race in met het gevoel niets te verliezen te hebben. Ik moest agressief zijn bij de start en dan maar kijken waar het me zou brengen." "Geholpen door de lekke banden van Vettel en Massa wist ik maar liefst zes plaatsen te winnen. Op dat moment wist ik dat een goede klassering mogelijk was. Het uitvallen van Kubica en de straf voor Alonso hielpen ook." "Het podium leek zelfs binnen bereik, maar ik verloor veel tijd achter Schumacher. Ik ben teleurgesteld dat ik het podium niet heb gehaald, omdat ik de Britse fans graag een extra reden had gegeven om te juichen, maar ik mag niet klagen. Ik heb maar zes punten verloren ten opzichte van Hamilton in een weekend dat mij niet gunstig gezind was.” Maak je je zorgen om het toegenomen tempo van de concurrentie?
“Zeker. Sinds de seizoensstart is Red Bull het te kloppen team. Lewis en ik hebben ieder een paar races gewonnen, dus je kan zeggen dat we een tijdje het beste racetempo hadden en daar gebruik van hebben gemaakt." "Maar Valencia heeft aangetoond dat de oppositie nooit stilstaat. Een aantal teams heeft significante updates geïntroduceerd en ook al komt het niet altijd tot uiting in de resultaten, zijn we bewust van hun potentieel. We hebben op Silverstone zelf gemerkt dat het niet makkelijk is om een nieuw onderdeel simpelweg ‘aan te zetten’. Het vergt inspanning. De komende races zien we de topteams hun vernieuwingen verbeteren." "We kunnen het ons niet veroorloven achterover te leunen. En dat doen we ook niet. De laatste twee races hebben we boven ons vermogen gepresteerd, maar we staan niet stil. We hebben veel geleerd over de geblazen diffusor tijdens de vrije trainingen. Hopelijk kunnen we het effectiever benutten tijdens de Duitse Grand Prix.” Waarom hebben jullie de geblazen diffusor na vrijdag niet meer gebruikt?
“We hadden veel moeite om de auto goed aan te laten voelen. Dat kan een kwestie van afstelling zijn, maar aangezien Hamilton dezelfde problemen had, moest er iets met de auto aan de hand zijn. Het was een moeilijke beslissing om terug te gaan naar de oude configuratie, maar gezien de uitslag op zondag, was het waarschijnlijk het juiste besluit." "Het team heeft keihard gewerkt om alles in orde te krijgen. Dat testrijder Gary Paffett op het laatste moment werd opgeroepen om in de simulator in onze fabriek te werken aan afstellingen met de originele achterkant, geeft wel aan hoe goed we als team werken. Dat we er dertig punten mee hebben gescoord, is een geweldige beloning.”
“Ik was zaterdagavond behoorlijk somber. In de moderne Formule 1 weet je dat vanaf de veertiende plek je hooguit een paar punten kunt sprokkelen, als je mazzel hebt. Ik ging de race in met het gevoel niets te verliezen te hebben. Ik moest agressief zijn bij de start en dan maar kijken waar het me zou brengen." "Geholpen door de lekke banden van Vettel en Massa wist ik maar liefst zes plaatsen te winnen. Op dat moment wist ik dat een goede klassering mogelijk was. Het uitvallen van Kubica en de straf voor Alonso hielpen ook." "Het podium leek zelfs binnen bereik, maar ik verloor veel tijd achter Schumacher. Ik ben teleurgesteld dat ik het podium niet heb gehaald, omdat ik de Britse fans graag een extra reden had gegeven om te juichen, maar ik mag niet klagen. Ik heb maar zes punten verloren ten opzichte van Hamilton in een weekend dat mij niet gunstig gezind was.” Maak je je zorgen om het toegenomen tempo van de concurrentie?
“Zeker. Sinds de seizoensstart is Red Bull het te kloppen team. Lewis en ik hebben ieder een paar races gewonnen, dus je kan zeggen dat we een tijdje het beste racetempo hadden en daar gebruik van hebben gemaakt." "Maar Valencia heeft aangetoond dat de oppositie nooit stilstaat. Een aantal teams heeft significante updates geïntroduceerd en ook al komt het niet altijd tot uiting in de resultaten, zijn we bewust van hun potentieel. We hebben op Silverstone zelf gemerkt dat het niet makkelijk is om een nieuw onderdeel simpelweg ‘aan te zetten’. Het vergt inspanning. De komende races zien we de topteams hun vernieuwingen verbeteren." "We kunnen het ons niet veroorloven achterover te leunen. En dat doen we ook niet. De laatste twee races hebben we boven ons vermogen gepresteerd, maar we staan niet stil. We hebben veel geleerd over de geblazen diffusor tijdens de vrije trainingen. Hopelijk kunnen we het effectiever benutten tijdens de Duitse Grand Prix.” Waarom hebben jullie de geblazen diffusor na vrijdag niet meer gebruikt?
“We hadden veel moeite om de auto goed aan te laten voelen. Dat kan een kwestie van afstelling zijn, maar aangezien Hamilton dezelfde problemen had, moest er iets met de auto aan de hand zijn. Het was een moeilijke beslissing om terug te gaan naar de oude configuratie, maar gezien de uitslag op zondag, was het waarschijnlijk het juiste besluit." "Het team heeft keihard gewerkt om alles in orde te krijgen. Dat testrijder Gary Paffett op het laatste moment werd opgeroepen om in de simulator in onze fabriek te werken aan afstellingen met de originele achterkant, geeft wel aan hoe goed we als team werken. Dat we er dertig punten mee hebben gescoord, is een geweldige beloning.”