Vragenvuur: Lucas di Grassi
Het is Lucas di Grassi eindelijk gelukt een plekje in de Formule 1 te bemachtigen. Na vier jaar succesvol in de GP2 Series gereden te hebben, kan de Braziliaan nu bij Virgin Racing laten zien wat hij kan.Je bent eindelijk Formule 1-coureur…
Lucas di Grassi: “Ja, en dat na veel voorbereidingen en hard werken in de afgelopen jaren. Het is dan ook een droom die uitkomt om eindelijk een racezitje bemachtigd te hebben. Ik heb goede resultaten geboekt in de GP2 Series en ik heb twee jaar getest voor Renault. Ik zit nu in het hoogtepunt van mijn carrière en dit is een geweldige kans.” Heb je wel eens getwijfeld of je het zou gaan halen?
“Ik heb wel een paar keer kansen gemist. Soms was dat terecht, soms niet. Maar twijfelen is misschien niet het juiste woord. Ik heb in elk aspect van mij carrière altijd zo hard mogelijk gewerkt en ik ben altijd blijven geloven dat mijn kans ooit zou komen.” “Nu begin in aan een nieuwe uitdaging. Ik ben gemotiveerder dan ooit en ik wil de Formule 1 onder de knie krijgen. Het niveau is namelijk een stuk hoger dan in de GP2, dus ik moet me wel goed voorbereiden. Mijn doel is om een succesvol te worden in de Formule 1.” Virgin-baas Richard Branson wil niet veel geld uitgeven aan het team. Vind je dat zorgwekkend?
“Geld en succes hebben niets met elkaar te maken. Er zijn teams geweest die erg veel geld hebben uitgegeven en geen resultaten hebben geboekt en andersom. De Formule 1 is bovendien een nieuwe weg ingeslagen met de komst van veel privéteams en budgetten die worden verlaagd.” “Daarnaast zijn de regels veranderd en zijn veel onderdelen gestandaardiseerd. Dat maakt de auto’s gelijkwaardiger en wordt het verschil tussen de teams dus ook kleiner.” Hoe verwacht je dat Virgin het gaat doen ten opzichte van de andere nieuwe teams?
“De nieuwe teams zijn volgend jaar ons grootste referentiekader. Ik denk echter dat daar pas iets zinnigs over te zeggen valt als we de baan opgaan om te testen. Maar ik ben ervan overtuigd dat Nick (Wirth, technisch directeur, red.) een kwalitatief goede auto zal leveren.” Heb je geld moeten meenemen om het racezitje te krijgen?
“Nee, dat is ook nooit een kwestie geweest. Ik probeer wel Braziliaanse bedrijven te strikken om in de Formule 1 stappen, omdat we als Formule 1, zoals ik al zei, een nieuwe weg zijn ingeslagen. Marketing is dus erg belangrijk en ik heb al één bedrijf gevonden dat mij volgend jaar ondersteunt. Maar ik probeer er zo veel mogelijk te vinden. Je krijgt dus gewoon een salaris?
“Ja, ik heb aangenomen door Virgin.” Hoe groot is het risico om een auto te bouwen zonder windtunnel?
“Ik denk dat het een nieuwe technologie is die nu zijn intrede doet in de sport; een auto die volledig is ontworpen op de computer. Ik vind het moeilijk om er iets specifieks over te zeggen, maar de auto ziet er fantastisch uit. Hopelijk is ie ook snel, maar dat weten we pas als de auto de baan opgaat.” Bron: Autosport LP
Lucas di Grassi: “Ja, en dat na veel voorbereidingen en hard werken in de afgelopen jaren. Het is dan ook een droom die uitkomt om eindelijk een racezitje bemachtigd te hebben. Ik heb goede resultaten geboekt in de GP2 Series en ik heb twee jaar getest voor Renault. Ik zit nu in het hoogtepunt van mijn carrière en dit is een geweldige kans.” Heb je wel eens getwijfeld of je het zou gaan halen?
“Ik heb wel een paar keer kansen gemist. Soms was dat terecht, soms niet. Maar twijfelen is misschien niet het juiste woord. Ik heb in elk aspect van mij carrière altijd zo hard mogelijk gewerkt en ik ben altijd blijven geloven dat mijn kans ooit zou komen.” “Nu begin in aan een nieuwe uitdaging. Ik ben gemotiveerder dan ooit en ik wil de Formule 1 onder de knie krijgen. Het niveau is namelijk een stuk hoger dan in de GP2, dus ik moet me wel goed voorbereiden. Mijn doel is om een succesvol te worden in de Formule 1.” Virgin-baas Richard Branson wil niet veel geld uitgeven aan het team. Vind je dat zorgwekkend?
“Geld en succes hebben niets met elkaar te maken. Er zijn teams geweest die erg veel geld hebben uitgegeven en geen resultaten hebben geboekt en andersom. De Formule 1 is bovendien een nieuwe weg ingeslagen met de komst van veel privéteams en budgetten die worden verlaagd.” “Daarnaast zijn de regels veranderd en zijn veel onderdelen gestandaardiseerd. Dat maakt de auto’s gelijkwaardiger en wordt het verschil tussen de teams dus ook kleiner.” Hoe verwacht je dat Virgin het gaat doen ten opzichte van de andere nieuwe teams?
“De nieuwe teams zijn volgend jaar ons grootste referentiekader. Ik denk echter dat daar pas iets zinnigs over te zeggen valt als we de baan opgaan om te testen. Maar ik ben ervan overtuigd dat Nick (Wirth, technisch directeur, red.) een kwalitatief goede auto zal leveren.” Heb je geld moeten meenemen om het racezitje te krijgen?
“Nee, dat is ook nooit een kwestie geweest. Ik probeer wel Braziliaanse bedrijven te strikken om in de Formule 1 stappen, omdat we als Formule 1, zoals ik al zei, een nieuwe weg zijn ingeslagen. Marketing is dus erg belangrijk en ik heb al één bedrijf gevonden dat mij volgend jaar ondersteunt. Maar ik probeer er zo veel mogelijk te vinden. Je krijgt dus gewoon een salaris?
“Ja, ik heb aangenomen door Virgin.” Hoe groot is het risico om een auto te bouwen zonder windtunnel?
“Ik denk dat het een nieuwe technologie is die nu zijn intrede doet in de sport; een auto die volledig is ontworpen op de computer. Ik vind het moeilijk om er iets specifieks over te zeggen, maar de auto ziet er fantastisch uit. Hopelijk is ie ook snel, maar dat weten we pas als de auto de baan opgaat.” Bron: Autosport LP