*

Vragenvuur: Mario Theissen

Redactie

Redactie

14 juni 2007 20:32

Vragenvuur: Mario Theissen

Met een harde klapper kwam er voor Robert Kubica een einde aan de Grand Prix van Canada. Een klapper die voor de nodige bezorgde gezichten zorgde. Zo ook bij Mario Theissen, de teambaas van BMW Sauber. Wat ging er door je hoofd toen je vanaf de pitmuur het ongeluk van Robert Kubica zag gebeuren?

Mario Theissen: ,,Ik kon via de eerste tv-beelden niet goed zien hoe groot de impact was. Maar de herhaling zorgde voor een enorme schok. Ik ben naar het scherm blijven kijken totdat de reddingswerkers klaar waren en vervolgens ben ik naar het medisch-centrum gegaan om te zien hoe Robert er aan toe was. Nadat er werd geconstateerd dat hij geen ernstige verwondingen had, ben ik direct terug gegaan naar het team om iedereen het goede nieuws te vertellen. De rest van de race heb ik vanaf de pitmuur gevolgd.”

De Canadese Grand Prix heeft de discussie omtrent het overhevelen van Formule 1-veiligheidstechnieken naar straatauto’s doen oplaaien. Zit er wat dat betreft wat aan te komen?

,,De eisen bij massaproductie zijn van heel andere aard dan in de Formule 1, temeer omdat er andere materialen gebruikt worden. Maar het doel is wel hetzelfde; het bouwen van een zo veilig mogelijke auto. Comfort en productiekosten spelen bij de fabricage van straatauto’s een belangrijke rol, terwijl wij in de Formule 1 doen wat technisch mogelijk is.”

,,De overlevingscel (monocoque, red.) en de rest van de veiligheidssystemen zijn toegespitst op één persoon. In een straatauto kunnen vier, vijf of zelfs meer mensen tegelijkertijd plaatsnemen. Een straatauto wordt over het algemeen gemaakt van staal of aluminium, terwijl een Formule 1-monocoque wordt vervaardigd van koolstofvezel.

,,Terwijl straatauto’s een kreukelzone hebben, is de overlevingscel van een formule-raceauto gemaakt om extreme krachten te weerstaan bij een botsing. Formule 1-auto’s moeten voordat ermee geracet mag worden eerst de nodige tests van de FIA met succes doorlopen. En straatauto’s ondergaan ook een groot aantal tests voordat deze in productie gaan.”

Wat gebeurt er met het wrak van Kubica’s auto?

,,Het chassis wordt onderzocht op de fabriek in Hinwil en daarmee hopen we zoveel mogelijk van het ongeluk te weten te komen. Daarnaast gaan we ook tot in detail onderzoeken of er diepere scheuren zitten in de onderdelen. Het is nagenoeg onmogelijk om zo’n crash als in Canada na te bootsen.”

,,De schade van het ongeluk geeft ons informatie waarmee we in de toekomst de constructie van de monocoque kunnen verbeteren. Maar hoe dan ook, de schade aan de auto is zo erg dat deze niet meer gebruikt kan worden op het circuit. Als het al gerepareerd kan worden dan wordt ‘ie op de test rig (een soort rollerbank, red.) gebruikt. En als het helemaal onmogelijk is om de auto te reparen, dan gaat ‘ie bij het grofvuil, om het maar zo te zeggen.”

En met welke auto komt Robert Kubica in Indianapolis aan de start?

,,Naast de reserveauto hadden we in Canada een tweede reserveauto bij ons. Dat wordt nu de tweede raceauto. We zijn zondag in Canada begonnen met de opbouw van deze auto en in Indianapolis wordt de laatste hand er aan gelegd.”

Deze editie van Vragenvuur is ter beschikking gesteld door de PR-afdeling van BMW Sauber.

PPB