Afgelopen maand werd bekend dat de Duitse autofabrikant BMW het Sauber-team heeft overgenomen. In een interview met F1.com geeft BMW Motorsport-directeur Mario Theissen tekst en uitleg over het hoe en waarom.

De overname van Sauber is een riskante zet in de Formule 1. Wat heeft BMW hiertoe doen besluiten?

Theissen: ,,De verandering van onze Formule 1-strategie is gebaseerd op twee dingen. Ten eerste is de invloed van de motor ondergeschikt geraakt. De auto, banden en coureurs spelen een grotere rol dan ze zouden moeten doen. Ten tweede kan een winnend totaalplaatje enkel bereikt worden met een goed samenwerkend team. De afgelopen vijf jaar hebben we hard ons best gedaan bij Williams. We merkten echter dat de samenwerking nooit helemaal optimaal verliep. Dat was het moment waarop we de mogelijkheid gingen bekijken om een eigen team te starten, zodat we al die belangrijke factoren zelf in de hand zouden krijgen.”

Maar is het culturele verschil tussen een grote organisatie als BMW en een veel kleinere als Sauber niet groot?

Theissen: ,,BMW Motorsport is een aparte tak binnen het bedrijf. De civiele autoproductie maakt weliswaar gebruik van onze kennis en technologie, maar de Formule 1 is een losstand project. Sauber zal geen onderdeel worden van een immense organisatie. Er smelten hier twee bijna gelijke teams samen.”

Het is geen geheim dat de relatie met Williams bekoeld is. Denk je dat dat gedurende de rest van het seizoen nog kan herstellen en dat jullie vriendschappelijk uit elkaar kunnen gaan?

Theissen: ,,Er is nog altijd eenderde van het seizoen te gaan en Frank (Williams) en ik zijn erop gebrand om het gat met de kop te dichten. We willen het samenwerkingsverband met een hoogtepunt beëindigen, niet met een dieptepunt. En we werken allemaal keihard om dat te bewerkstelligen.”

Gaat BMW haar eigen mensen neerzetten bij Sauber en hoe gaat BMW Sauber in de organisatie opnemen?

Theissen: ,,Eén van de argumenten om samen te gaan waren de uitstekende medewerkers bij Sauber. We zullen natuurlijk wel wat mensen vanuit BMW in het team plaatsen – we zijn intern opzoek naar aërodynamicamensen die in drie ploegen de hypermoderne windtunnel 24 uur per dag kunnen runnen – maar we zullen niet met een geldkoffer door de paddock gaan om mensen weg te kopen bij andere teams. Ik denk dat we de komende maanden zullen groeien, maar dat is niet meer dan een groei van de onderneming zelf. De organisatie in Hinwil zal gewoon verdergaan als een onafhankelijk, Zwitsers bedrijf. Het wordt enkel nauw verbonden met BMW Motorsport.”

Welke rol ga jij vervullen binnen het nieuwe team?

Theissen: ,,Dit is niet de juiste tijd om over functies te praten. Allereerst moeten we bekijken hoeveel werk er is, dan moeten we de interne structuur analyseren en pas dan kunnen we over individuele taken nadenken. Dit geldt voor zowel het management als voor de coureurs.”

Waarom duurde het zo lang voordat de overname bekendgemaakt werd. In februari waren er al geruchten dat de deal beklonken was?

Theissen: ,,Dat waren niet meer dan speculaties. Eind vorig seizoen begonnen we de mogelijkheden te bekijken in de Formule 1. Het idee van het BMW-management kwam echter niet in het eerste kwartaal van dit jaar op tafel. Pas in het tweede kwartaal zijn de gesprekken begonnen en de bekendmaking kwam tien uur na het sluiten van de overeenkomst.”

Wat wordt de naam van het team?

Theissen: ,,We zijn nog volop bezig met de ontwikkeling van de nieuwe identiteit van het team. We hebben wel een aantal ideeën over hoe het team door het leven moet gaan, maar dat zijn nog niet meer dan ideeën. Begin volgend jaar presteren we het nieuwe team met de coureur, de naam en de nieuwe kleursamenstelling van de auto.”

Er wordt gesuggereerd dat een aantal grote sponsoren ook vertrekt bij Williams en BMW gaan steunen. Hoe staat het ervoor met de sponsoren en hoe ziet het financiële plaatje eruit?

Theissen: ,,BMW is bereid om het team op eigen kosten laten draaien. Ik vertel echter geen geheim als ik zeg dat sponsoren altijd welkom zijn. Dat is bij elk Formule 1-team zo.”

PPB