Mark Gallagher, de baas van het Formule 1-programma van Cosworth, denkt dat ‘zijn’ motoren beter zijn dan uit de resultaten blijkt en het bedrijf verder een mooie toekomst in de Formule 1 heeft.

Hoe zou je de huidige resulaten van de motor van dit jaar, de CA2011, beoordelen?
“De CA2011 is een competitieve motor en is beter dan tot op heden uit de resultaten blijkt. Het is een sterke krachtbron die ook nog eens betrouwbaar is, zoals je van een Cosworth-motor zou verwachten, en dit geeft onze klanten uiteraard vertrouwen in onze motoren. We hebben natuurlijk wel wat kleine probleemjes gehad, maar als je ziet hoe hard de motoren in de Formule 1 worden gepushed, mag je dat ook wel verwachten. Qua betrouwbaarheid maken we echter gewoon een goed jaar door en horen we waarschijnlijk bij de beste motorleveranciers uit de sport.”

Hoe denk je dat de Cosworth-motor zich in vergelijking tot de andere krachtbronnen verhoudt?
“Er zit weinig verschil tussen de krachtbronnen die de huidige vier motorleveranciers momenteel aanbieden in de Formule 1. We luisteren natuurlijk wel altijd naar de feedback die we krijgen van onze klantenteams en doen onze best om de motor continu beter te maken. De CA2011 is een betrouwbare en sterke krachtbron en ik blijf er dan ook van overtuigd dat hij goed genoeg zou zijn om races te winnen als hij achterin in de juiste auto zou liggen. We blijven daarom ook hard werken om ons samen met de teams waar we nu motoren aan leveren te blijven ontwikkelen, en ik weet zeker dat Virgin en HRT volgend jaar een stap vooruit zullen maken.”

Ben je tevreden over hoe Virgin en HRT het nu in hun tweede jaar in de Formule 1 doen?
“We zijn heel gelukkig met de samenwerkingsverbanden die we met beide teams hebben en kijken er naar uit een rol te blijven spelen in hun verdere ontwikkeling. Virgin heeft onlangs aangekondigd dat ze op technisch gebied gaan samenwerken met McLaren en dat is tekend voor de ambitie die ze bij dat team hebben. HRT heeft tegenwoordig een nieuwe eigenaar en dat geeft ook weer vertrouwen voor hun toekomst in de Formule 1. Deze beide teams hebben zich gedurende het lopende seizoen bovendien verbeterd en het gat naar de teams voor zich weten te verkleinen. Wij van Cosworth steunen ze daarbij en proberen een steentje bij te dragen.”

In 2014 komt er een nieuw motorreglement en moet er met V6-motoren gereden gaan worden. Hoe kijkt Cosworth daar tegenaan?
“Wij hebben het nieuwe reglement net als alle andere motorleveranciers ondertekend en verwelkomen de introductie ervan. Het ontwerpen van nieuwe motoren is het levenswerk van Cosworth als bedrijf, dus we zijn ontzettend gemotiveerd en kijken er naar uit een nieuwe motor te bouwen. We hebben in het verleden bovendien al eerder V6-turbomotoren voor de Formule 1 gemaakt, dus het is ook weer niet zo dat we ons op totaal onbekend terrein moeten begeven, al heeft dit reglement natuurlijk ook weer een aantal unieke eisen. We zijn gelijktijdig overigens ook nog bezig om – samen met de andere motorfabrikanten – budgetrestricties in te voeren en een solide basis te leggen voor dit nieuwe tijdperk waarin we ons als motorleveranciers gaan begeven. Cosworth heeft een goede reputatie wat het ontwerpen van nieuwe motoren betreft en een aantal zaken die we voor deze Formule 1-motor gaan gebruiken passen we nu ook al toe op de motoren die we voor personenauto’s maken, dus het is een spannend project voor ons.”

Dit interview is ter beschikking gesteld door de persafdeling van Cosworth.