Het voorstel voor de nieuwe motorregels voor 2021 en daarna is onder de huidige motorfabrikanten niet onverdeeld positief ontvangen, maar biedt volgens de onafhankelijke motorfabrikanten Cosworth en Ilmor perspectief voor nieuwe partijen.

De Formule 1 wil in 2021 goedkopere en minder complexe motoren introduceren, waarbij de FIA en Formule 1-eigenaar Liberty Media onlangs een voorstel gepubliceerd hebben.

Hoewel dat door Mercedes en Renault sceptisch is ontvangen, staan Cosworth en Ilmor – onafhankelijke motorspecialisten die momenteel niet in de Formule 1 actief zijn – er positief tegenover.

“Het nieuwe voorstel maakt het voor een onafhankelijke leverancier of autofabrikant mogelijk om in te stappen”, oordeelt Cosworths managing director Bruce Wood in gesprek met de BBC.

Dat is zeker een stap in de goede richting, meent Wood, want onder de huidige motorregels is dat volgens hem “zowel technisch als wat de benodigde investering betreft” niet het geval.

Steve Miller, managing director van Ilmor, laat op zijn beurt optekenen dat het voorstel voor de nieuwe motorformule “als speelveld een stuk bredere groep fabrikanten kan aanspreken”.

De nieuwe motorregels staan echter nog niet vast, met de FIA en Liberty Media die de komende weken om de tafel gaan met de teams, huidige motorfabrikanten en potentiële nieuwe leveranciers.

Cosworth-kopstuk Wood zegt te begrijpen waarom het motorvoorstel vooralsnog omstreden is, al denkt hij wel dat het op langere termijn beter voor de sport is om deze kant op te gaan.

Zowel Cosworth als Ilmor heeft, in afwachting van de nieuwe motorformule, interesse getoond in een Formule 1-rentree, maar ook onder nieuwe regels alleen met financiële steun van buitenaf.

Aston Martin, momenteel technische partner van Red Bull en per 2018 titelsponsor van dat team, heeft eveneens interesse in een motorproject, maar ook met de kosten als belangrijke kanttekening daarbij.