Het is onwaarschijnlijk dat Cosworth als compleet onafhankelijke motorleverancier terugkeert in de Formule 1. Een rentree van de vermaarde motorbouwer lijkt alleen mogelijk in samenwerking met een andere partij.

Dat maakt Cosworth-kopstuk Bruce Wood duidelijk in gesprek met Autosport, waarbij hij in de eerste plaats één ding duidelijk maakt: “We zouden graag weer in de Formule 1 actief zijn.”

Wat Cosworth volgens Wood vanaf het begin echter duidelijk heeft gemaakt, en hij nu nog maar eens herhaalt, is dat dit in elk geval niet met een compleet onafhankelijk motorproject zal zijn.

“Uit financieel oogpunt is dat simpelweg onwaarschijnlijk, omdat het lastig is dat rendabel te maken”, zegt Wood. “Het is daarom onwaarschijnlijk dat je ons het alleen ziet doen.”

“De gedachte dat je een motor bouwt en de klanten zich dan vanzelf melden, gaat namelijk niet op.” Cosworth hoopt daarom partners te kunnen worden met een andere partij.

Cosworths Bruce Wood.

Voorwaarde is dan nog altijd dat de nieuwe motorregels, voor 2021, de kosten van een motorproject reduceren én de partner in kwestie (een aanzienlijk deel) van de financiën voor zijn rekening neemt.

Volgens Cosworth is het geen geheim dat het zich actief opstelt in de gesprekken over de nieuwe motorformule voor 2021 en daarna, waar het vooralsnog positief over is.

“De regels zoals ze nu worden voorgesteld, zouden een terugkeer van Cosworth uit technisch oogpunt zeker mogelijk maken”, stelt Wood.

“Qua kosten maken de voorgestelde regels de drempel verder ook laag genoeg voor andere partijen – niet per se automakers, maar ook sponsoren – om in te stappen”, aldus Wood.

Een partij waar Cosworth al mee in verband is gebracht, is Aston Martin, dat zich op een motorproject bezint en daarbij graag met een specialistische motorbouwer – zoals Cosworth – wil samenwerken.