De rentree van Narain Karthikeyan in de Formule 1 duurde vorig jaar zeven races. Toen moest hij zijn plek afstaan aan Daniel Ricciardo. In India kreeg Karthikeyan nog een kans en deed hij het verdienstelijk. In 2012 hoopt hij het volledige seizoen te mogen voltooien.

 

Je hebt het laatste stoeltje dat beschikbaar was in de Formule 1 bemachtigd. Hoe kijk je er tegen aan?

“Het begon met de Grand Prix van India. Het goede resultaat daar gaf me het vertrouwen dat ik nog competitief genoeg ben om Formule 1 te rijden. Het is geen geheim hoe moeilijk het is om in de Formule 1 te blijven, maar ik heb er altijd voor gezorgd dat ik mentaal en fysiek klaar was voor iedere kans die zich aandeed. Ik kan niet wachten om weer in te stappen en te gaan racen.”

 

De onzekerheid moet tergend zijn geweest. Hoe heb je jezelf beziggehouden?

“Er waren veel pieken en dalen. Soms gaf ik het bijna op, maar gloorde er toch weer een beetje hoop. Het was mentaal slopend, maar zoals het gezegde gaat: eind goed, al goed. Ik heb niet stil gezeten. Ik heb hard getraind. Fitness is cruciaal in de Formule 1, en autosport in het algemeen. Daarnaast vonden er veel gesprekken plaats en daarvoor moest ik veel reizen en regelen. Ik had dus niet veel tijd om te malen over mijn toekomst.”

 

Dit wordt je derde seizoen in de Formule 1. Wat zijn je doelstellingen?

“Wat resultaten betreft, hangt het af van de ontwikkeling van de auto. Maar het ziet er veelbelovend uit. Ik heb geen twijfels over mijn kwaliteiten. Ik reed vorig jaar beter dan ooit en dat geeft me veel vertrouwen. Ook al blijf ik bij hetzelfde team, zijn er veel veranderingen, in positieve zin. De nieuwe teamleiding is erop gebrand het team te verbeteren en voor zover ik heb kunnen zien, gaan ze daarin slagen.”

 

De organisatiestructuur is vrijwel geheel nieuw ten opzichte van 2011. Wat voor gevoel heb je bij de nieuwe eigenaren?

“Het team heeft enkele zeer capabele en ervaren mensen aan boord gehaald, zoals de nieuwe teambaas Luis Pérez-Sala en mijn teamgenoot Pedro de la Rosa. Sinds het team is overgenomen, zijn er veel positieve ontwikkelingen geweest. De CEO, Saul Ruiz de Marco, heeft een goede visie en met zijn ondernemerschap aan het hoofd van het team weet ik zeker dat het tot mooie dingen kan leiden. Iedereen weet dat het onmogelijk is om in één keer het tij te keren, maar we hebben zeker stappen gezet in de goede richting.”

 

Hoe zou je jezelf omschrijven als coureur?

“Eén ding is zeker: ik geef nooit op. Tegen alle verwachtingen in ben ik er nog en dat was anders nooit mogelijk geweest. Ik ben een harde werker en geloof in mijn kunnen. Ik ben net zo snel als de andere coureurs.”

 

Wat weet je van je nieuwe teamgenoot Pedro de la Rosa?

“Mijn eerste Formule 1-test was voor Jaguar in 2001 en Pedro was destijds vaste coureur bij dat team. Ook al ken ik hem niet heel goed, weet ik dat hij veel ervaring heeft en een aangename persoonlijkheid. We zouden goed met elkaar moeten opschieten. Het gaat er niet om elkaar te verslaan, maar gezamenlijk het team vooruit te helpen. Met gezonde competitie kunnen we het maximale uit de auto halen. Hij heeft bij een topteam veel expertise opgedaan op het gebied van het ontwikkelen van een auto en dat zou moeten helpen om onze middelen optimaal te kunnen inzetten.”

 

Wat denk jij te kunnen bijdragen aan het team?

“Ik zal er alles aan doen om het vernieuwde team vooruit te helpen. Continuïteit is belangrijk in de Formule 1. We zouden dit jaar beter van start moeten gaan en daadwerkelijk wat testkilometers kunnen rijden voor de eerste race. Mijn doel is om nergens een steek te laten vallen.”

 

Je komt uit een land met een geringe autosportcultuur. Wat heeft je ertoe bewogen om de Formule 1 te proberen te halen?

“Dat is altijd mijn doel geweest. Het was zeker apart, omdat autosport in India weinig voorstelt. Aan het begin van mijn carrière kon ik niet voorstellen hoe moeilijk het was om het zover te schoppen. Toen ik in Europa ging racen, werd het beeld concreter. Enkele tegenslagen maakten mijn overtuiging alleen maar groter en mijn vastberadenheid leidde uiteindelijk tot mijn F1-debuut in 2005.”

 

Vorig jaar schreef je geschiedenis als eerste Indiase coureur in een Indiase Grand Prix. Welke dromen heb je nog niet vervuld?

“De Formule 1 is voor mij een oneindige droom. Het is altijd enorm competitief en ik hou ervan om aan de top mee te doen. Ik ben erg blij dat ik de kans krijg om mijn droom te blijven verwezenlijken en ben vastbesloten er het beste van te maken.”

 

Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van HRT.