Vragenvuur: Nico Rosberg
Mercedes-coureur Nico Rosberg heeft ondanks een stroef begin een goed gevoel overgehouden aan de wintertests. De Duitser blikt met vertrouwen vooruit op 2011.
Je hebt vooraf gezegd dat de laatste update voor de MGP W02 voor een aanzienlijke verbetering zou zorgen. Hoe voelde de auto zodoende, vergeleken met eerder in de winter, tijdens de laatste wintertest aan?
"We hebben ons tijdens alle vier de tests goed verbeterd. Deze winter is wellicht wat moeilijker geweest dan we verwacht hadden, maar iedereen heeft keihard gewerkt om de auto door middel van allerlei upgrades klaar te maken voor de start van het seizoen. Onze bolide is nog steeds niet de snelste die er is, al gaat het wel de goede kant op. De MGP W02 is nu veel beter te besturen, heeft meer grip en is in het algemeen gewoon veel prettiger om in te rijden." Gaat deze auto er voor zorgen dat je je eerste overwinning kan behalen?
"Ik hoop het! We staan er dit seizoen in ieder geval een stuk beter voor en het is dan ook ons doel om de resultaten van het afgelopen jaar te verbeteren. We hebben, denk ik, een goede basis voorhanden om dat te gaan doen." Was het lastig om te wennen aan alle nieuwe dingen waar je dit jaar mee te maken krijgt?
"We begrijpen de Pirelli-banden inmiddels prima, zowel waar het korte kwalificatie-runs betreft als een race-afstand, terwijl we ze in Barcelona ook nog in de regen hebben kunnen uitproberen. Het wennen aan KERS kostte aardig wat tijd, want dat was voor het team en voor mij als coureur een compleet nieuw systeem. Het meest lastige eraan is dat KERS de energie opslaat die tijdens het remmen vrijkomt, hetgeen behoorlijk wat invloed kan hebben op de balans van de auto. De verstelbare achtervleugel is daarentegen een stuk makkelijker te bedienen en gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat het racen een stuk spannender wordt." Denk je dat de coureurs komend jaar een grotere rol gaat spelen op het strategische vlak, en wat vind je daar van?
"Ja, absoluut. De strategische kant van het verhaal wordt een stuk interessanter en ik verwacht dat we, dankzij Pirelli, een aantal zeer spannende races te zien gaan krijgen en ben benieuwd naar hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Als coureur wil je bovendien altijd zoveel mogelijk invloed kunnen uitoefenen, dus dit is in mijn ogen een goede zaak." Wat denk je dat de grootste verrassing gaat zijn voor de fans als de eerste race straks van start gaat in Melbourne?
"Het is altijd moeilijk om naar aanleiding van de testtijden te voorspellen wie er het beste voor staat, maar ik denk dat er een felle strijd zal volgen in Melbourne. Wat strategie betreft zal het eveneens fascinerend worden, en het aantal pitstops gaat er waarschijnlijk ook aan bijdragen dat de fans een spannende race voorgeschoteld krijgen." Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Mercedes GP.
"We hebben ons tijdens alle vier de tests goed verbeterd. Deze winter is wellicht wat moeilijker geweest dan we verwacht hadden, maar iedereen heeft keihard gewerkt om de auto door middel van allerlei upgrades klaar te maken voor de start van het seizoen. Onze bolide is nog steeds niet de snelste die er is, al gaat het wel de goede kant op. De MGP W02 is nu veel beter te besturen, heeft meer grip en is in het algemeen gewoon veel prettiger om in te rijden." Gaat deze auto er voor zorgen dat je je eerste overwinning kan behalen?
"Ik hoop het! We staan er dit seizoen in ieder geval een stuk beter voor en het is dan ook ons doel om de resultaten van het afgelopen jaar te verbeteren. We hebben, denk ik, een goede basis voorhanden om dat te gaan doen." Was het lastig om te wennen aan alle nieuwe dingen waar je dit jaar mee te maken krijgt?
"We begrijpen de Pirelli-banden inmiddels prima, zowel waar het korte kwalificatie-runs betreft als een race-afstand, terwijl we ze in Barcelona ook nog in de regen hebben kunnen uitproberen. Het wennen aan KERS kostte aardig wat tijd, want dat was voor het team en voor mij als coureur een compleet nieuw systeem. Het meest lastige eraan is dat KERS de energie opslaat die tijdens het remmen vrijkomt, hetgeen behoorlijk wat invloed kan hebben op de balans van de auto. De verstelbare achtervleugel is daarentegen een stuk makkelijker te bedienen en gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat het racen een stuk spannender wordt." Denk je dat de coureurs komend jaar een grotere rol gaat spelen op het strategische vlak, en wat vind je daar van?
"Ja, absoluut. De strategische kant van het verhaal wordt een stuk interessanter en ik verwacht dat we, dankzij Pirelli, een aantal zeer spannende races te zien gaan krijgen en ben benieuwd naar hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Als coureur wil je bovendien altijd zoveel mogelijk invloed kunnen uitoefenen, dus dit is in mijn ogen een goede zaak." Wat denk je dat de grootste verrassing gaat zijn voor de fans als de eerste race straks van start gaat in Melbourne?
"Het is altijd moeilijk om naar aanleiding van de testtijden te voorspellen wie er het beste voor staat, maar ik denk dat er een felle strijd zal volgen in Melbourne. Wat strategie betreft zal het eveneens fascinerend worden, en het aantal pitstops gaat er waarschijnlijk ook aan bijdragen dat de fans een spannende race voorgeschoteld krijgen." Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Mercedes GP.