Vragenvuur: Robert Doornbos
Gisteravond werd de deal gesloten. En vanochtend moest de kersverse vrijdagcoureur al aan de bak. Robert Doornbos over zijn eerste werkdag als Red Bull-coureur. ,,Tijd om een feestje te bouwen was er niet.” Dat moeten spannende dagen geweest zijn voor jou?
,,Zeker. Marco (Zecchi) was al een paar dagen druk aan het onderhandelen en steeds waren we er dichtbij. Maar elke keer was er wel iets waardoor de knoop niet doorgehakt werd. Gisteravond was het dan zover. Tonio Liuzzi was er ook bij toen ik het contract ondertekende en die begon meteen te juichen.” Maar een feestje zat er niet in?
,,Klopt. Ik moest vanochtend natuurlijk al meteen testen. Mooi hoor, beter kan niet. Misschien dat we het vanavond nog even gaan vieren, morgen hoef ik tenslotte niet te rijden. En met Kerst doen we het sowieso dunnetjes over. Eindelijk een keer niet zoveel gestress.” Was het een grote opluchting?
,,Niet zo zeer een opluchting, want Red Bull was niet de enige optie. Marco was met verschillende teams in onderhandeling, maar dit is de beste. Zeker op de lange termijn is dit een gouden investering. Je mag Red Bull nu echt een topteam noemen. Ze rijden volgend jaar met Ferrari-motoren. Ze hebben Adrian Newey aan boord en de manier waarop Christian Horner het team runt is fantastisch. Toen ik vorige week naar de fabriek ging om een stoeltje te passen, was het of ik in een andere wereld terecht kwam. Bij Minardi werkten er 80 mensen, bij Red Bull 480.” Een mooie bijkomstigheid is dat je herenigd wordt met je oude Formule 3000-teambaas en oud-teamgenootje Tonio Liuzzi.
,,Ja, dat is helemaal geweldig. En vergeet David Coulthard niet. Die arriveerde net op het circuit en was meteen super enthousiast. Hij moest wel lachen, hij zei: nu voel ik me helemaal een oude bok. Hij heeft humor. Bovendien kan ik heel veel van hem leren.” Vandaag maakte je je eerste kilometers in de RB1. Hoe was die kennismaking?
,,Ik kon vanochtend natuurlijk niet wachten om in die auto te stappen. Maar om negen uur was het nog zo koud, dat we niet meer dan een installatieronde hebben gedaan. Pas om elf uur gingen we weer de baan op. En ik voelde meteen het verschil ten opzichte van de Minardi. Je zit niet alleen ruimer, het rijden en het schakelen is top. Ik schrok wel van de motor. Ik reed met een afgeknepen V10, een zogenaamde V8 dus. Pff, dat voelt langzaam. Je verliest zoveel power. Ik merkte het ook aan Klien. Die had de hele ochtend met de V10 gereden en pas ’s middags even met de V8 en die schrok net zoals ik.” Waar heb je je vandaag op geconcentreerd?
,,Van alles eigenlijk. De software, starts. Het rijden op Michelin-banden. Dat is voor mij natuurlijk ook nieuw, hoewel het niet wezenlijk anders voelt. Maar in feite stond vandaag gewoon in het teken van wennen aan de auto. Ik heb zestig rondjes gereden en ik hoop er donderdag nog meer te doen. Het team heeft me in ieder geval al laten weten, dat ik in januari en februari weinig thuis zal zijn.” Je noemt dit contract een gouden investering. Betekent dat dan ook dat je in 2007 voor Red Bull rijdt?
,,Iedereen bij Red Bull heeft een eenjarig contract. Zelfs David Coulthard. Dat doen ze om iedereen onder druk te zetten, zodat we blijven presteren. Ik ga in ieder geval heel veel kilometers maken en veel leren. En dan kijken we halverwege het seizoen wel naar 2007. Want die optie is er in ieder geval wel.”