Rubens Barrichello heeft de Williams FW33 gisteren voor het eerst aan de tand gevoeld en blikt terug op zijn eerste werkdag achter het stuur van de nieuwe bolide.

Hoe is de eerste testdag achter het stuur van de nieuwe FW33 verlopen?
"We hebben veel geleerd. De auto is wezenlijk anders dan de FW32 en heeft dus een andere set-up en benadering nodig. Het was even lastig om een goede balans te vinden, maar het is altijd moelijk om een auto goed te laten aanvoelen als hij vol zit met benzine. We moeten er nu gewoon mee aan de slag en kijken wat het ons oplevert. Het is daarom jammer dat we gisteren wat tijd verloren hebben door een probleem met KERS, maar we bleven desondanks gewoon de baan op gaan om kilometers te maken. Al met al was het dus wel een positieve ervaring, al is het minder prettig dat we tegenwoordig zoveel knopjes op het stuur hebben."

Denk je dat het racen daardoor gevaarlijker wordt?
"Dat niet, hoewel het wel iets is om op te letten. De extra knoppen zijn noodzakelijk om alle nieuwe handelingen te verrichten, maar de stuurtjes verschillen per team en dus hebben sommige coureurs er misschien meer moeite mee de knoppen te bedienen dan anderen. Het wordt echter pas een probleem als je naar je stuur moet kijken en niet meer op de weg voor je kunt letten. Op het moment is er bijvoorbeeld geen één recht stuk waarop ik niet op een knop hoef te drukken of moet schakelen. Het is aan mij als voorzitter van de GPDA (Grand Prix Drivers' Association, een soort vakbond voor Formule 1-coureurs, red.) om dit een bespreekbaar onderwerp te maken, hoewel ik vermoed dat de FIA ons eerst nog extra tijd wil geven om te oefenen. Er zijn nu namelijk misschien wel jongens die er een zeer uitgesproken mening over hebben, maar die zal waarschijnlijk afzwakken naarmate we er gewend aan raken."

Wat is de indruk die de nieuwe Pirelli-banden bij je hebben achtergelaten?
"Ik heb gisteren het grootste deel van de dag op de medium-banden rondgereden. Deze lijken vooralsnog vrij hard te zijn, waardoor de auto's nogal glijden, maar de zachtere compound levert daarentegen ogenschijnlijk geen problemen op."

Je hebt met Pastor Maldonado wederom een rookie als teamgenoot. Hoe denk je daar over?
"Het zou misschien een probleem geweest zijn als ik meer ervaring nodig had, maar aangezien ik al negentien jaar in de Formule 1 zit, ben ik vooral blij dat ik een teamgenoot heb die me qua snelheid onder druk kan zetten. Ik denk namelijk dat we afgelopen jaar allemaal wel gezien hebben dat Pastor daartoe in staat is." 

Williams was vorig jaar rond deze tijd druk bezig om een sterke band op te bouwen met motorleverancier Cosworth. Denk je dat het team, nu die band er is, zich dit jaar meer op het ontwikkelen van de auto heeft kunnen richten?
"De structuur binnen het team is vergeleken met vorig jaar absoluut een stuk beter geworden. Het lijkt er ook op dat de jongens geweldig werk geleverd hebben, want de auto ziet er prachtig uit en vooral de achterkant is fantastisch."

Is er veel veranderd binnen het team sinds jij je bij Williams hebt aangesloten?
"Williams heeft het hele jaar door goed naar me geluisterd en ik heb het er erg naar m'n zin. Het enige dat ons nu nog rest, is dat we moeten bewijzen dat we een goede auto hebben die ons alles kan brengen wat we verdienen."

Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Williams.