Kersvers McLaren-coureur Sergio Pérez reed op woensdag zijn eerste ronden in de nieuwe McLaren. Hoe was die eerste kennismaking en wat zijn de verschillen met de Sauber van vorig jaar? Tijd voor een interview.

Sergio, hoe bevalt het tot nu toe om een McLaren-coureur te zijn?

“Ik heb het heel erg naar mijn zin! Mijn eerste dag was een goede dag en ik ben zeer tevreden met wat we hebben kunnen doen. Ik heb een stevig programma afgewerkt, waarin we ons met name hebben gericht op het proberen van verschillende afstellingen van de balans. Het is belangrijk dat ik de auto onder de meest uiteenlopende omstandigheden leer kennen. Ik denk dat het al met al een goede dag was. Ik heb nog vijf testdagen om de auto verder te leren kennen, voordat we richting Melbourne vertrekken. Dat lijkt misschien weinig, maar als alles blijft gaan zoals vandaag, dan zijn we er klaar voor in Australië.”

Is het werken voor McLaren te vergelijken met het werken voor Sauber?

“Alles is hier zoveel groter. Alles binnen dit team gebeurt op veel grotere schaal dan dat ik gewend ben. Wat dat betreft opereert McLaren echt op een ander niveau. Ik ben erg blij met de mensen die ik nu om me heen heb. We werken met zijn allen erg hard om dit seizoen tot een succes te maken en ik denk dat het de goede kant op gaat.”

Gaf de nieuwe McLaren MP4-28 je direct een goed gevoel?

“Zeker weten. Ik weet dat we een goede auto hebben, nu is het aan ons om het goede werk voort te zetten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed we werkelijk zijn, niemand zal tijdens zo’n eerste test werkelijk het achterste van de tong laten zien. Iedereen werkt zijn eigen programma af, waarbij snelheid voorlopig van ondergeschikt belang is. De teams zijn vooral op zoek naar duidelijkheid over de auto.”

Wat zijn de grote verschillen tussen de McLaren van dit en de Sauber van vorig jaar?

“Eigenlijk is alles anders. Het stuur, de pedalen, het zicht vanuit de cockpit, de manier waarop je een bocht moet aansnijden. Het is alsof je intrek neemt in een nieuw kantoor, waar je nog aan alles moet wennen. Ik zit nog niet helemaal comfortabel in de auto, dus we moeten mijn zitpositie nog iets aanpassen. Eigenlijk start ik bij McLaren weer helemaal overnieuw. Het aanpassen is niet eenvoudig, maar ik ben heel blij dat mijn eerste dag zo goed verliep. De lach op mijn gezicht moet dat ook wel duidelijk hebben gemaakt.”

Hoelang had je nodig om aan de auto te wennen en hoelang kon je daadwerkelijk aan de auto werken?

“Dat is heel moeilijk te zeggen. Die twee aspecten kun je eigenlijk niet los zien. In principe moet iedereen wennen aan een nieuwe auto. Ik misschien iets meer, omdat de stap heel groot is. Maar daar hoor je als coureur mee om te kunnen gaan.”

Vorig jaar werd jouw overstap naar je nieuwe team bekendgemaakt. Vijf maanden later rijd je de eerste ronden met de auto. Is het wat je ervan had verwacht?

“Het was geweldig! Ik heb uiteraard veel uren doorgebracht in de simulator, maar niks kan tippen aan dit, het echte werk.”

Je hebt voor het eerst een voormalig wereldkampioen als teamgenoot. Is dat nog een bepaalde last?

“Nee, helemaal niet. Ik kan juist heel veel van Jenson leren. Natuurlijk is er wel wat druk en het team verwacht toch dat je presteert, maar dat is logisch als je voor een team van dit kaliber uitkomt.”

Je bent heel duidelijk geweest over je ambities. Heb je die na de eerste dag in de MP4-28 al bij moeten stellen?

“Mijn doel zal altijd het winnen van het wereldkampioenschap zijn. Altijd!”