Vragenvuur: Sergio Pérez
Sergio Pérez rijdt volgend jaar naast Kamui Kobayashi voor Sauber. Met het contract al op zak, maakte hij woensdag in Abu Dhabi zijn Formule 1-debuut.
Sinds wanneer droom je al van het rijden in een Formule 1-auto?
Pérez: “Sinds ik een kind was. Ik was zes jaar toen ik begon met karten. Vanaf dat moment droom ik ervan Formule 1 te racen. Mijn hele familie is racegek. Mijn vader heeft zelf geracet en was manager voor Adrian Fernandez. En mijn broer Antonio racet ook. Hij is net Mexicaans NASCAR-kampioen geworden. Het is altijd mijn doel geweest om de Formule 1 te bereiken en ik heb altijd geweten dat ik daarvoor dingen moest opofferen. Ik wist dat ik mijn land moest achterlaten, evenals mijn familie, om in Europa op jonge leeftijd opnieuw te beginnen. Ik was pas vijftien toen ik naar een klein stadje in Duitsland verhuisde. Dat was niet makkelijk.”
Hoe voel je je – mentaal en fysiek – een dag nadat jouw droom werkelijkheid is geworden?
Pérez: “Ik voel me veel sterker op beide gebieden. Mijn motivatie om aan beide aspecten te werken is alleen nog maar groter geworden. Ik heb een paar maanden om me klaar te stomen voor mijn eerste Formule 1-race en ik wil er het beste van maken.”
Je wordt de eerste Mexicaanse Formule 1-coureur sinds drie decennia – wat betekent dat voor jou?
Pérez: “Ik houd van Mexico en het is geweldig om zoveel steun te krijgen uit mijn land, zeker van Carlos Slim junior, die altijd een goede vriend en adviseur is geweest. Mexicanen zijn erg enthousiast over racen en het feit dat er nu weer een Mexicaan Formule 1 gaat rijden. Dat geeft mij een goed gevoel en is een grote stimulans.”
Wat was het grootste verschil in vergelijking met de GP2 en wat heb je geleerd tijdens jouw testdag?
Pérez: “Het grootste verschil met een GP2-wagen is het remmen – de g-krachten zijn enorm. Ook het gripniveau van een F1-wagen is ongelooflijk hoog in vergelijking met een GP2-bolide. Een ander groot verschil is de hoeveelheid informatie en procedures waar je mee te maken krijgt. Het team is veel groter en met veel meer engineers om je heen die je vragen om feedback. Om te leren werken in deze omgeving en om te zien wat ze van een coureur verwachten, zowel in als buiten de auto, was het belangrijkste. Ik heb veel geleerd deze eerste dag. Het feit dat ik al een contract had, heeft me wel geholpen. Daardoor stond ik niet onder druk om een supersnelle ronde neer te zetten, maar kon ik me concentreren op het leerproces.”
Wat ga je doen tijdens de winterpauze?
Pérez: “Als een gek trainen. Ik moet zo fit mogelijk aan de start staan van de eerste race. En daarnaast zal ik veel tijd doorbrengen met de engineers in Hinwil om zo veel mogelijk te leren van de C30. In januari verhuis ik naar Zwitserland, zodat ik zo dicht mogelijk bij het team ben.”
Dit vragenvuur is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.