Vragenvuur: Willy Rampf
BMW Sauber, dat weer in handen is van Peter Sauber, presteerde opvallend goed tijdens de eerste wintertest in Valencia afgelopen week. Coureurs Pedro de la Rosa en Kamui Kobayashi legden duizend kilometer af. Technisch directeur Willy Rampf geeft zijn oordeel.Ben je blij met de betrouwbaarheid van de C29 na de eerste test?
Rampf: “Over het algemeen kunnen we tevreden zijn over de betrouwbaarheid. We hebben in de eerste drie dagen zo’n duizend kilometer afgelegd en daarbij geen grote problemen gehad. We moeten natuurlijk wel het een en ander aanpassen en modificeren, maar daar zijn de tests ook voor bedoeld.” Zijn het aanpassingen die gedaan kunnen worden voor de start van de eerste race in Bahrein, of zelfs nog voor de volgende test?
“Het meeste kunnen wij al voor de volgende test in Jerez gedaan hebben. Er is niets waar wij ons serieus zorgen om hoeven te maken. Een voorbeeld: de achterkant van de motorkap was verschroeid door de uitlaatgassen, dus daar gaan we ander materiaal voor gebruiken.” Hoe presteert de auto verder, en is hij competitief?
“Dat is dit jaar moeilijker in te schatten dan in de seizoenen hiervoor. Het enige wat we kunnen zeggen is dat de auto naar verwachting presteert, gebaseerd op onze voorspellingen uit de windtunnel. Omdat de benzine-inhoud van elk team anders is, is het onmogelijk om nu al conclusies te trekken.” Wat zeggen de rijders over de C29?
“Het commentaar van de rijders is tot nu toe positief geweest. Ze hebben laten weten tevreden te zijn over de remstabiliteit en de tractie.” De benzine-inhoud, en daarmee het gewicht van de auto, gaat in 2010 nogal variëren. Is dat een probleem voor de afstelling van de auto?
“Het is geen probleem, meer een uitdaging. De auto’s rijden met een minimumgewicht in de kwalificatie en in de race met een volle tank. Het is dan echter niet toegestaan om de auto nog af te stellen. Het is dus cruciaal om de juiste balans te vinden.” Wat is er veranderd nu de banden smaller zijn geworden?
“Het effect is minder drastisch dan wij verwacht hadden. Wel hebben de auto’s een grotere neiging naar onderstuur, maar dat kunnen we oplossen door het gewicht wat verder naar achteren te plaatsen en de nodige veranderingen aan het chassis door te voeren.” Hoe is de werkrelatie tussen de rijders en het team?
“Beide rijders zijn nieuw in het team, dus we moeten elkaar nog leren kennen. Maar we zijn goed begonnen. Pedro (de la Rosa, red.) heeft nu al laten zien hoeveel ervaring en technische kennis hij heeft. Dat is erg waardevol voor het team. Kamui (Kobayashi, red.) leert erg snel en heeft de ingenieurs alle informatie gegeven die zij nodig hebben.” LP Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door BMW Sauber. Lees meer over BMW Sauber, inclusief een historisch verhaal over het team in Formule1.nl editie 3; nu overal te koop.
Rampf: “Over het algemeen kunnen we tevreden zijn over de betrouwbaarheid. We hebben in de eerste drie dagen zo’n duizend kilometer afgelegd en daarbij geen grote problemen gehad. We moeten natuurlijk wel het een en ander aanpassen en modificeren, maar daar zijn de tests ook voor bedoeld.” Zijn het aanpassingen die gedaan kunnen worden voor de start van de eerste race in Bahrein, of zelfs nog voor de volgende test?
“Het meeste kunnen wij al voor de volgende test in Jerez gedaan hebben. Er is niets waar wij ons serieus zorgen om hoeven te maken. Een voorbeeld: de achterkant van de motorkap was verschroeid door de uitlaatgassen, dus daar gaan we ander materiaal voor gebruiken.” Hoe presteert de auto verder, en is hij competitief?
“Dat is dit jaar moeilijker in te schatten dan in de seizoenen hiervoor. Het enige wat we kunnen zeggen is dat de auto naar verwachting presteert, gebaseerd op onze voorspellingen uit de windtunnel. Omdat de benzine-inhoud van elk team anders is, is het onmogelijk om nu al conclusies te trekken.” Wat zeggen de rijders over de C29?
“Het commentaar van de rijders is tot nu toe positief geweest. Ze hebben laten weten tevreden te zijn over de remstabiliteit en de tractie.” De benzine-inhoud, en daarmee het gewicht van de auto, gaat in 2010 nogal variëren. Is dat een probleem voor de afstelling van de auto?
“Het is geen probleem, meer een uitdaging. De auto’s rijden met een minimumgewicht in de kwalificatie en in de race met een volle tank. Het is dan echter niet toegestaan om de auto nog af te stellen. Het is dus cruciaal om de juiste balans te vinden.” Wat is er veranderd nu de banden smaller zijn geworden?
“Het effect is minder drastisch dan wij verwacht hadden. Wel hebben de auto’s een grotere neiging naar onderstuur, maar dat kunnen we oplossen door het gewicht wat verder naar achteren te plaatsen en de nodige veranderingen aan het chassis door te voeren.” Hoe is de werkrelatie tussen de rijders en het team?
“Beide rijders zijn nieuw in het team, dus we moeten elkaar nog leren kennen. Maar we zijn goed begonnen. Pedro (de la Rosa, red.) heeft nu al laten zien hoeveel ervaring en technische kennis hij heeft. Dat is erg waardevol voor het team. Kamui (Kobayashi, red.) leert erg snel en heeft de ingenieurs alle informatie gegeven die zij nodig hebben.” LP Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door BMW Sauber. Lees meer over BMW Sauber, inclusief een historisch verhaal over het team in Formule1.nl editie 3; nu overal te koop.