Zoals inmiddels traditie is geworden, heeft Mercedes de eerste vrije training bovenaan de rangschikking afgesloten. Max Verstappen rijdt naar een zesde plek, die gepaard gaat met het nodige spektakel.

Snelste man op de vrijdagmorgen in Interlagos is Nico Rosberg, die met een tijd van 1:12,764 Lewis Hamilton twee tienden voorblijft. Achter de twee silberpfeile vinden we Daniil Kvyat terug in de Toro Rosso, op de voet gevolgd door Fernando Alonso en publiekslieveling Felipe Massa. De zesde plaats is voor Max Verstappen, die het beste trainingsresultaat uit zijn jonge carrière neerzet, en ondertussen wat flinke momenten meemaakt.

Opstartproblemen

Aan het begin van de sessie gaat het bepaald niet voor iedereen van een leien dakje. Jenson Buttons McLaren valt al na zijn eerste installatierondje helemaal stil bij het inrijden van de pitstraat. Ook Pastor Maldonado kampt met een defect: zijn DRS werkt niet. Coureurs die niet met technisch malheur te maken krijgen, moeten wel even aan de baan wennen: Sutil, Grosjean en Nasr gaan wijd in de Laranjinha-bocht. Daniel Juncadella, voor de derde keer dit jaar in de Force India, spint er in dezelfde bocht zelfs vanaf, en ruïneert zijn setje banden.

De snelste tijd staat na een half uurtje, wanneer de meeste coureurs er hun eerste stint op hebben zitten, op naam van Lewis Hamilton, in 1:13,468. De Brit wisselt een paar keer van positie met teamgenoot Nico Rosberg (1:14,001). Die klaagt over onderstuur, wat te zien is als hij moeite heeft de Mercedes op de baan te houden in de Junção.

Wanneer de coureurs weer de baan op gaan voor hun tweede run, heeft bijna iedereen een tijd op de klokken staan, behalve Jenson Button en Esteban Gutiérrez, wiens auto nog steeds in losse onderdelen in de pits staat. Het positiespel tussen Rosberg en Hamilton gaat direct weer verder, en dit keer is het Rosberg die de bovenhand heeft. De Duitser gaat naar 1:12,764.

Rode vlag

Met nog een half uur is er dan een rode vlag-situatie. Oorzaak: Daniel Juncadella, die de controle over de auto van Sergio Pérez verliest en de auto in de Laranja-bocht frontaal in de banden parkeert. De beschadigde Force India moet worden weggetakeld, dus wordt de sessie geneutraliseerd.

Wanneer de sessie na een minuut of acht weer wordt hervat, is het Hamilton die als eerst de baan op gaat. Hij weet, net als de rest van de coureurs, echter niet meer in de buurt van Rosbergs tijd te komen. Fernando Alonso schiet er nog even af in één van de langzame slingers in de tweede sector. Teamgenoot Kimi Räikkönen zorgt niet veel later voor een gele vlag, door in de Laranjinha achterstevoren de baan te verlaten. Zelfs na het vallen van de vlag laat de Fin zien hoe moeilijk hij het heeft in de F14T, wanneer hij opnieuw het gras op spint.

Verstappen

Max Verstappen is op Interlagos de eerste man die een tijd neerzet. Na een rondje waarin de Nederlander een paar enorme momenten kent is dat weliswaar geen enorm snelle (1:19,999), maar Verstappen rijdt de seconden er vlug af. Na de eerste stint is hij zevende, anderhalve seconde achter Lewis Hamilton.

Bij zijn tweede run slaat Verstappen direct met de vuist op tafel. Met een tijd van 1:13,827 nestelt hij zich tussen de twee Mercedessen op de tweede plaats – ondanks dat het nog maar vrijdag is, toch een mooi gezicht in de rondentabel. In de snelle Mergulho-bocht gaat Verstappen even later na een enorme dosis overstuur bijna achterstevoren, maar de jonge coureur vangt de auto op, en laat direct een schadecheck uitvoeren in de pits.

Een paar minuten voor het einde van de training vertelt Verstappen over de boordradio dat hij de auto een stuk beter aan vindt voelen dan in het begin van de training. Hij kan naar eigen zeggen de achterbanden makkelijker managen. De jongeling heeft de radio nog niet uitgezet, of hij schiet met blokkerende voorwielen op spectaculaire wijze rechtdoor in de Senna-S-chicane. Hij lost de situatie creatief op, door via een binnendoorweggetje weer op het circuit uit te komen.

Op dat moment is Verstappen op de tijdenlijst al ingehaald door Rosberg, Alonso en teamgenoot Kvyat. Hij gaat na zijn uitstapje de pits in, waarmee zijn training erop zit. Voor zijn zesde plaats hoeft Verstappen zich allerminst te schamen.