Fernando Alonso is de snelste in de tweede training, die op een opdrogende baan verreden wordt.

Een curieus voorval in de middagtraining: een kwartier voor het eind van de sessie gaat de rode vlag uit. Volgens de wedstrijdleiding zouden zich toeschouwers ophouden in een verboden zone. Het blijkt inderdaad het geval, en de sessie wordt enige tijd stilgelegd.

De training begint op een natte baan, na een enorme hoosbui tijdens de middagpauze. Toch ontstaat er een min of meer droge lijn, waardoor al snel de intermediates tevoorschijn komen. Het brengt Tonio Liuzzi in de problemen: in de bocht Rivage laat hij zich verrassen door de gladde witte lijn naast de baan en hij schiet door het grind. De Force India komt zachtjes met de neus in aanraking met de bandenstapels, maar Liuzzi weet de achteruitversnelling te vinden en slaagt er wonderwel in zijn auto achteruit het grind uit te rijden en zijn weg te vervolgen.

Dat is Timo Glock niet gegund. Hij spint in bocht negen en parkeert zijn auto in de bandenstapels. Zijn dag zit erop. Intussen droogt de baan almaar verder op – voldoende voor Jaime Alguersuari om als eerste met slicks te gaan rijden. Hij geeft in de eerste sector nog wat toe, maar post in de tweede sector de snelste tijd. Het signaal is duidelijk: slicks zijn the way to go.

Aan kop toont Robert Kubica dat Renault met zijn nieuwe F-duct een serieuze tegenstander is. De Pool klokt na een uur trainen de tweede tijd, en is met 1:49,282 maar een fractie langzamer dan Hamilton, die even daarvoor de beste tijd liet neerzetten.

De twee worden in het resterende deel van de sessie nog voorbijgestreefd dor Adrian Sutil en Fernando Alonso, waarbij de Spanjaard zijn Duitse collega nipt te snel af is. En alsof de weergoden zelfs de Formule 1-teams hun droge uurtje trainen gunnen, gaan de hemelpoorten bij het vallen van de vlag weer open.