De tweede vrije training leek in grote lijnen op de eerste vrije training. Nico Rosberg is opnieuw de snelste, maar wordt opgeschrikt door een klapband. Max Verstappen noteert de dertiende tijd.

De tweede training is ruim een kwartier onderweg als de snelste tijd uit de ochtend niet langer meer geldt als de snelste tijd van de dag. Het is Nico Rosberg zelf die zijn tijd uit de ochtend verbetert. Dat doet hij in de openingsfase op de medium compound. Sebastian Vettel is de eerste die op het zachte Pirelli-rubber een serieuze tijd op de klokken zet: 1.50,940. Onder aanvoering van de Duitser in dienst van Ferrari, volgt ook de concurrentie met snelle rondjes op zachte banden. Nico Rosberg en Lewis Hamilton nemen gewoon weer hun posities in bovenaan de tijdenlijst.

Ook Max Verstappen wisselt na dik een half uur trainen naar de geel gerande banden en geeft in zijn eerste poging een tiende toe op teammaat Carlos Sainz. Het tweetal zit, evenals eerder op de dag, de hele training dichtbij elkaar. Pastor Maldonado doet ondertussen ook zijn best de tweede sessie op de eerste te laten lijken. Hij stoeit verder met zijn opgelapte Lotus-bolide en verlaat herhaaldelijk de ideale lijn voor een avontuurtje buiten de baan.

Toch is het niet Maldonado die de eerste van twee rode vlaggen van de sessie veroorzaakt. Niet dat je Nico Rosberg daar direct voor verantwoordelijk kunt houden, maar het is wel de Duitser wiens rechterachterband op hoge snelheid richting Blanchimont uit elkaar klapt. De baan ligt bezaaid met rubberfragmenten. De lichten staan amper weer op groen als Marcus Ericsson zijn Sauber op hoge snelheid kennis laat maken met de Belgische bandenstapels. De Zweed verliest bij het uitkomen van Pouhon de controle over de wagen, waarna hij via spijtbetuigingen over de boardradio de hand in eigen boezem steekt.

Met nog vijf minuten te gaan wordt de baan voor de tweede keer vrijgegeven en dus duikt het merendeel van de coureurs nog een keer naar buiten op zachte banden. Tot grote verschuivingen aan de kop van het veld leidt dat echter niet, zeker niet als Romain Grosjean op de valreep zijn Lotus stilzet op de baan. Mercedes blijft bovenaan staan, met Nico Rosberg ondanks zijn uitvallen vóór Lewis Hamilton. Het verschil: 1.49.385 om 1.49,687. Achter de Mercedessen zit het Red Bull Racing-duo er weer goed bij. De Oostenrijkse outfit is het tweede team achter de Duitse constructeur. Ricciardo noteert de derde tijd, Kvyat de vierde. Kimi Räikkönen is namens Ferrari opnieuw Sebastian Vettel de baas.

Max Verstappen beëindigt de training als uiteindelijk als dertiende, één plekje achter Carlos Sainz. De Nederlander leek wat zoekende op de baan, getuige meerdere kleine uitstapjes. De Williams-coureurs vallen wat tegen op de veertiende en zestiende plaats, maar Williams wil nog wel eens verstoppertje spelen op vrijdag.

De stelling uit het McLaren-kampt dat de Honda-krachtbron dit weekend van het hetzelfde niveau zal zijn als die van Ferrari, lijkt vooralsnog niets anders dan pure overmoed. Jenson Button en Fernando Alonso zijn nimmer in staat de achterhoede te ontstijgen. Bovendien krijgen ze vanwege alle wijzigingen onder de motorkap een pak gridstraffen aan de broek waar je u tegen zegt.