Sebastian Vettel heeft de snelste tijd gereden tijdens de tweede vrije training op Monza. De Duitser bleef Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton voor in een ingekorte training. De sessie lag namelijk twintig minuten stil door een zware crash van Marcus Ericsson. 

Waar Monza vanochtend nog nat was, begon de tweede training op een volledig opgedroogde baan. De coureurs konden dan ook direct op slicks naar buiten, waarbij Sauber het spits afbeet. Nog voordat er een eerste rondetijd gezet was, schreef Marcus Ericsson zijn auto al volledig af.

Ericsson crashte zwaar door een probleem met zijn DRS. © Racepictures.

De Zweed verloor de controle over zijn auto bij het aanremmen voor bocht 1 omdat zijn DRS niet sloot. Ericsson dook haaks links de muur in en sloeg vervolgens meerdere keren over de kop. De training werd direct stilgelegd om de Sauber af te voeren én de vangrail te repareren. Ericsson kwam er zonder kleerscheuren vanaf en gaf over de boardradio aan dat hij OK was. Het team controleerde vervolgens direct de auto van teamgenoot Charles Leclerc, om te verzekeren dat zijn achtervleugel wél goed zou werken.

Na een onderbreking van zo’n twintig minuten werd de training hervat, waarbij vrijwel het hele veld direct de baan opging. De meeste teams begonnen met runs op de soft-band, alleen Sebastian Vettel monteerde de supersoft. Hamilton was de eerste die een tijd onder de 1:22 reed, maar de Ferrari’s waren – met Vettel voorop – net wat sneller. Vettels 1:21.716 was de eerste snelle tijd van de dag op de supersoft (de zachtste compound dit weekend), gevolgd door Räikkönen, Hamilton en Bottas op soft. Max Verstappen nestelde zich na zijn eerste run op P5, ruim een seconde achter de Ferrari’s.

Verstappen eindigt de training als vijfde.

Na vijf minuten zonder actie op de baan was het tijd voor de kwalificatiesimulaties, waarbij Vettel het spits afbeet. De Duitser reed een aantal slordige rondes, ging twee keer van de baan bij Parabolica, maar noteerde met 1:21.105 uiteindelijk toch de snelste tijd van allemaal. Räikkönen zette de tweede tijd en was net iets sneller dan Hamilton en Bottas. Hamilton reed in sector 1 vaak de snelste tijd, maar kon de Ferrari’s in sector 2 en 3 simpelweg niet bijbenen.

Max Verstappen reed op supersoft een 1:22.1 en kwam daarmee een seconde tekort op de snelste tijd. Achter hem volgden Ricciardo en de twee Force India’s, die ook op Monza de snelheid gevonden hebben.

Waar de meeste coureurs opnieuw naar binnen doken na hun kwalificatiesimulatie, bleef Vettel rijden. In een nieuwe poging zijn tijd te verbeteren ging hij wéér de fout in bij de Parabolica. Deze keer gaat het echt mis: de achterkant breekt uit bij het insturen, waardoor Vettel de controle verliest en achteruit het grind ingaat. Zijn Ferrari toucheert de muur, maar Vettel weet op eigen kracht uit de grindbak te komen en bereikt de pits. Na tien minuten in de pits kan hij zijn weg vervolgen.

In de daaropvolgende longruns rijden de meeste coureurs op gebruikte banden en met een volle tank voor hun racesimulatie. Die rijtijd was hoognodig na de natte training van vanochtend. Van positiewisselingen is op dat moment geen sprake meer. Alleen Charles Leclerc klimt nog naar de negende positie met zijn Sauber. Voor het Zwiterse team liep de tweede training uit op een drama. Ericsson schreef zijn auto af en ook Leclerc kwam nauwelijks aan rijden toe. De DRS-problemen troffen namelijk ook Leclers Sauber, waardoor hij pas met een half uur te gaan aan zijn eerste ronden kon beginnen.

Ook McLaren heeft geen dag om over naar huis te schrijven: Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne sluiten de training af op posities achttien en negentien.