In de eerste vrije training moest hij nog genoegen nemen met de tweede plaats, maar in de tweede oefensessie staat Sebastian Vettel fier bovenaan. Daniel Ricciardo split de beide Ferrari’s met P2.

Na tien minuten trainen in de tweede sessie op donderdag, zijn Marcus Ericsson en Nico Hülkenberg beiden geslaagd in dat wat ’s ochtends niet lukte, namelijk het zetten van een tijd. Maar dit keer is het de teamgenoot van Hülkenberg, Jolyon Palmer, die bezoek krijgt van de pechduivel. De rookwolken die uit de RS17 ontsnappen, kondigen een voorlopig einde van de training aan.

Vroeg in de sessie zijn het de beide Toro Rosso’s die het veld aanvoeren, omdat de grote jongens van Mercedes en Ferrai zich weliswaar melden op de baan, maar met de supersofts nog niet jagen op hele snelle tijden. Daar moet echter aan worden toegevoegd dat Max Verstappen even later in de Red Bull en op hetzelfde ultrazachte rubber ook niet aan de tijd van Daniil Kvyat komt. Verstappen vindt aan het eind van de sessie zijn naam terug op de zesde plaats.

Het is Max’ teamgenoot Daniel Ricciardo die met een 1:13.280 als eerste de tijd van Kvyat wel weet aan te pakken. Het lijkt op dat moment een kwestie van tijd voordat de barrière van 1:13 wordt geslecht, iets wat je redelijkerwijs van een Mercedes of een Ferrari mag verwachten. En inderdaad. Het is Sebastian Vettel die op de ultrazachte band als eerste en uiteindelijk als enige in minder dan 73 tellen het Circuit de Monaco rondgaat.

Vettel scherpt die tijd nog even aan vlak voor het moment dat de sessie tijdelijk wordt stilgelegd. Lance Stroll laat zijn Williams in Massenet naar buiten toe de muur in glijden. De schade aan zijn auto is fiks, maar Stroll zelf blijft, afgezien van wat egoschade, ongedeerd.

Nadien mogen de Mercedessen wederom gaan proberen zich aan de kop van het veld te melden, maar in tegenstelling tot in de eerste vrije training komt Mercedes er nauwelijks aan te pas in de tweede vrije training. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas komen, ook op de ultrasofts, niet verder dan respectievelijk de achtste en tiende plaats.

Dat de McLaren-bolide voor Jenson Button best nog wat geheimen bewaart, wordt aangetoond als Button vraagt hoe hij ‘de piepjes van het DRS-systeem’ uit kan schakelen. Desondanks hoeft hij zich totaal niet te schamen voor zijn optreden op de donderdag. Ook in de tweede vrije training geeft hij nauwelijks iets toe op zijn teamgenoot. Hij verbetert zich ten opzichte van de eerste vrije training van de veertiende naar de twaalfde plaats.