De Formule 1 staat volgens Mark Webber voor een lastig dilemma na het startongeluk in België. Moeten de hoofden van coureurs beter beschermd worden, of moeten auto’s minder snel de lucht in vliegen? Wat de Australiër betreft het laatste.

Volgens Webber ondermijnt een kooiconstructie rond de cockpit, waar de FIA op aanstuurt, de fascinatie van mensen voor opencockpitklasses. “De FIA heeft wat onderzoek verricht en lijkt een soort rollbar rond de cockpit te willen”, schrijft de Red Bull-coureur in een column voor de BBC. “Waarschijnlijk duurt het niet lang voordat ze dat daadwerkelijk willen introduceren.”

Daar is Webber dus op tegen. “Het is een controversieel onderwerp. Ik ben er, en dat is ongebruikelijk voor mij, nog steeds op tegen. De meeste coureur willen, als ze beginnen, met open cockpits racen. Het vereist ongekende precisie en ze staan voor de snelste auto’s ter wereld. Dat wil je zo houden. Er moet daarom een juiste beslissing worden gemaakt, want het is erg belangrijk voor de sport.”

Webber wil dat auto’s moeilijker los gaan komen van de grond. “Daar moet in mijn ogen de prioriteit liggen”, stelt de huidige nummer vijf in het kampioenschap. “Alleen al omdat dat vaker gebeurt. Ongelukken vlakbij de cockpit komen minder vaak voor maar moeten natuurlijk wel serieus worden genomen. We hebben in ieder geval op beide gebieden geluk gehad en dat geluk is natuurlijk een keertje op.”

Hij wil daarom niet alleen een beroep doen op de veiligheid van de auto’s. Webber vindt dat de coureurs meer verantwoordelijkheid moeten nemen. “De agressiviteit van coureurs is in de afgelopen tien jaar toegenomen. Puur omdat ze weten dat ze na een crash hoogstwaarschijnlijk gelijk kunnen uitstappen. Je kunt aanvallend en veilig rijden, of roekeloos rijden.”

“Je komt niet in de Formule 1 om daar de laatste dingen over te leren. De meeste nieuwelingen doen het aardig goed maar Pastor Maldonado en Romain Grosjean zijn vaak bij ongelukken betrokken. Er zou niets mis zijn geweest met het ongeluk van Grosjean in België als het in een rechtstreeks duel was gebeurd. Nu waren er echter heel veel auto’s in de buurt. Het kan dan heel snel helemaal mis gaan.”

De veteraan vindt dat coureurs onterecht ongeduldig zijn. “Dankzij de Pirelli’s en DRS is inhalen een stuk eenvoudiger geworden. Je hoeft niet zo wanhopig te doen bij de start. Daarom verbazen deze incidenten mij ook. De coureurs die vaak bij deze ongelukken betrokken zijn moeten daar hun lering uit trekken. Wij doen allemaal hetgeen dat we het beste kunnen maar dan moet een rijder zich daar ook naar gedragen.”