Mark Webber is vooralsnog niet onverdeeld positief over de plannen met de verstelbare achtervleugel: “Vooral in de kwalificatie is het eerder gevaarlijk dan nuttig.”

Webber laat tegenover Autosport weten dat er door de GPDA (de coureursvakbond Grand Prix Drivers' Association) al is gesproken over de mogelijke gevaren van de verstelbare achtervleugel, maar dat dit niet al te veel heeft opgeleverd: "Ik ben weggegaan voordat de vergadering voorbij was, want het gesprek ging – zoals je wellicht kan verwachten als er dertig mannen in een kamer zitten – niet echt ergens naartoe."

Het grootste probleem van de verstelbare achtervleugel is volgens Webber dat deze er voor zorgt dat het aantal handelingen dat een coureur tijdens het rijden moet verrichten wel erg groot wordt. "Het is, simpel gesteld, een beetje hetzelfde als gelijktijdig op je hoofd tikken en over je buik wrijven, maar er zijn ook nu al veel van dat soort dingen die we moeten doen als we achter het stuur zitten", illustreert Webber het probleem.

"We kunnen allemaal met één hand aan het stuur rijden, maar ik vind dit een nogal vreemde situatie, vooral waar het de kwalificatie betreft", zegt Webber, die het raar vindt dat de vleugel in een race alleen in bepaalde secties en onder bepaalde voorwaarden werkt, terwijl deze in de kwalificatie zonder restricties gebruikt kan worden.

"Tijdens de kwalificatie ben je druk bezig om een zo snel mogelijke ronde te rijden, en nu moet je terwijl je dat doet ook nog eens allemaal knoppen indrukken. Daar komt dan ook nog bij dat dit je zeer waarschijnlijk geen tijdwinst zal opleveren, aangezien iedereen over dit systeem beschikt en niemand er wat dat betreft dus baat bij heeft het te gebruiken."

"In de kwalificatie zorgt de bedienbare achtervleugel wat mij betreft dus alleen maar voor extra afleiding, want het voegt verder ook niets extra's toe aan de show", gaat Webber nog even door. "Wat racen betreft is het een ander verhaal, al moeten we ook wat dat betreft nog afwachten hoe het uitpakt. De vleugel kan dan waarschijnlijk wel een handig hulpmiddel zijn, maar elke keer dat ik hem gebruik moet ik alsnog, om maar wat te noemen, ook gelijk de rembalans van mijn bolide aanpassen."

Webber herhaalt dan ook dat het systeem voor meer risico zorgt: "Het lijkt me lastig om, bijvoorbeeld in Singapore, telkens op het desbetreffende knopje te moeten drukken, terwijl ik er tevens niet op zit te wachten dat een achterblijver die ik net op een ronde heb gezet ineens gebruik kan maken van de bedienbare vleugel en mij zomaar kan aanvallen."

Het hulpmiddel kan tenslotte ook in snelle bochten nog voor gevaar zorgen, zo besluit de Red Bull-coureur. "Het kan in bochten als Eau Rouge en Becketts tricky worden als je de vleugel open zet. Dit zal mijn inziens met name tijdens de kwalificatie een risico zijn. Ik pleit er daarom ook voor de vleugel ook tijdens de kwalificatie alleen maar op de rechte stukken te kunnen gebruiken, net zoals in de race."