Ik denk dat Mercedes heel slim is geweest door Rosberg open en bloot de informatie te geven, die hij officieel niet mocht horen. Zonder die info was hij zeker uitgevallen en dan had hij geen enkel punt behaald.

Ga er gerust vanuit dat niemand bij Mercedes zo stom is om per ongeluk per verboden informatie over de radio weer te geven, en al helemaal niet luttele seconden nadat Rosberg voor de eerste keer over zijn versnellingsbak had geklaagd. Dat was expres. In de pits hadden ze via de telemetrie allang gezien dat die versnellingsbak kuren gaf. Hadden ze mooi even de tijd om na te denken hoe ze dit moesten aanpakken.

Mercedes wist dus exact wat het deed. Daarom vind ik het een beetje jammer, dat Wolff en Rosberg naderhand – als ware het Zuid- Europese voetballers – verongelijkt en tegen beter weten in met kinderachtige smoesjes aankomen om hun zogenaamde gelijk te bewijzen. Dat doen kleine kinderen ook. Ik had het prachtig gevonden, als ze allebei hadden gezegd: we weten dat we fout zitten, kom maar op met die straf.

Maar in deze wereld wil een dramatische slachtofferrol nog wel eens tot onverwachte resultaten leiden. Vandaar hun ‘intentie om een protest in te dienen’. Belachelijke regel: bedenktijd mogen inbouwen of je wel of niet gaat protesteren. Je doet het of je doet het niet.

Mercedes wist ook dat een straf onontkoombaar was. Hoe duidelijk wil je een overtreding hebben? Het was klip en klaar dat Rosberg de finish niet zou hebben gehaald als hij niet was geholpen. Rekenen kunnen ze bij Mercedes wel: als we Rosberg illegaal helpen, kost het waarschijnlijk drie punten. Als we hem in zijn sop laten gaar koken, kost het ons zeker weten vijftien punten.

Kortom: de misdaad loont! Dan is de keuze snel gemaakt, nietwaar? Ik geloof er dan ook niets van, dat Mercedes dit volledig kansloze protest gaat doorzetten. Het is nu, op het moment van schrijven, maandag 11.30 uur. Die 96 uur (vier dagen) nadenktermijn zijn dus nog niet verstreken. Kijken of ik gelijk krijg …

Na ieder ongeluk of iedere rel zou je je moeten afvragen: wat kunnen we doen om herhaling te voorkomen?. In de eerste plaats reglementair vastleggen dat dit soort overtredingen tot regelrechte diskwalificatie leidt. Dan ben je van dit soort soaps af. Een beetje zwart-wit geredeneerd misschien, maar daar zijn vooral de Stewards of the Meeting bij gebaat!

Misschien moeten we verder gaan en van die two-way radio weer one-way radio maken. Ben je van dit gedoe af. Kan je het je voorstellen: al die engineers die nagelbijtend aan de kant toezien hoe hun niet zo technisch begaafde toprijder zijn auto stuk maakt? Of nóg drastischer: gooi die hele radio eruit – alleen nog maar pitborden!

PS: heel netjes van Christian Horner, dat hij nu al openlijk duidelijk maakt, dat hij die regel inzake radiostilte maar onzin vindt. Daarmee dient hij niet bepaald zijn eigen belangen. Zeldzaam in de Formule 1. Of zou hij zich hebben versproken?