Weblog: Over the top
Racepictures

Henk Wagenaar Hummelinck
18 maart 2013
In nummer 2/3 van ‘Formule 1’ wordt beschreven hoe Charlie Whiting de Formule 1 denkt te moeten bestieren. Mooi verhaal, dat wel. Maar mij overviel daarop hetzelfde gevoel van wanhoop dat ik ook heb als ik bijvoorbeeld de ontwikkeling van Formule 1-stuurwielen aanschouw.
Dat wanhoopsgevoel kreeg afgelopen zaterdag extra voeding. Toen las ik namelijk op autosport.com, dat door een telemetrieprobleem de ‘in-cockpit warning lights’ niet zouden werken. Coureurs worden namelijk tegenwoordig niet alleen door vlaggen gewaarschuwd, maar ook door lichtjes op hun draaibare dashboard. Erger nog was deel twee van dit bericht: de wedstrijdleiding zou door dat elektronisch probleem ook niet in staat zijn om vanaf de kant bij alle auto’s de DRS te deactiveren. Dat schijnt nodig te zijn als er ergens een gele vlag wordt gezwaaid, als de safety car in de baan is of als het zicht slecht is.
Mijn geest dwaalde af naar het einde van de jaren tachtig, toen fans vol afschuw begonnen te beseffen dat Formule 1-auto’s regelmatig vanaf de kant werden gemanipuleerd. Zegt u nu niet dat ik spoken zie: het was technisch mogelijk, dus het werd gedaan. Al wordt het uiteraard door alle betrokkenen luidkeels ontkend.
Tegenwoordig is dat dus heel normaal, dat ingrijpen van buitenaf. Die bemoeiallen-langs-de-kant raken er kennelijk zelfs van in de stress, als ze er even niet bij kunnen komen! Ik dacht toen, en denk nog steeds: blijf met je fikken van die auto’s af! Daarin zitten de 22 beste coureurs ter wereld. Ooit eens aan gedacht om hen dit lekker zelf uit te laten zoeken?
Gerelateerd nieuws

Renger van der Zande: ‘F1 zal komst Andretti dubbel en dwars terugverdienen, teams moeten blij zijn’
01 oktober 2023 16:00 - Column

Column Amber Brantsen: Oppassen dat F1-coureurs geen showponies worden
30 september 2023 09:00 - Nieuws

Column Jeroen Bleekemolen: ‘Dit bewijst waarom Red Bull in 2024 niet kan relaxen’
18 september 2023 07:00 - 2023-GP-Singapore

Column Noël Ummels: Omhels de Formule 1, omhels synthetische brandstof
09 september 2023 08:00 - Column
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."