Het gesprek van de dag in de Formule 1 zijn de beperkingen die de FIA opgelegd heeft aan het radioverkeer tussen teams en coureurs. De maatregelen werden eerst met onmiddellijke ingang afgekondigd, maar na protest van teambazen en coureurs toch weer gedeeltelijk uitgesteld tot volgend seizoen. FIA-race director Charlie Whiting licht de besluitvorming toe.

De drijfveren voor de FIA bij het instellen van de restricties zijn heel simpel, zegt Whiting: “Een coureur moet alleen en zonder hulp zijn auto besturen. Het moet niet zo zijn dat iemand vertelt dat hij een bocht zo en zo aan moet snijden, dat moet hij zelf bepalen. En niet zijn team, dat hem vertelt wat hij anders doet dan zijn teamgenoot.”

“Het was duidelijk dat er meer en meer voor de rijders gedaan werd, en dat is simpelweg in strijd met artikel 20.1 van het sportief reglement”, gaat Whiting verder. Voorlopig is de beperking alleen van kracht voor advies over rijstijl, maar vanaf volgend seizoen wordt de FIA nog strenger. “We willen ook de technische adviezen over de auto aan banden leggen. Dat zal best allemaal ingewikkeld worden, maar zo is de sport nou eenmaal. Het wordt pas makkelijker als we de radio’s er helemaal uit laten halen, maar ik denk dat de teams daar niet zo blij van worden”, aldus de wedstrijdleider.

Een ander heikel punt is hoe de regels nageleefd zullen gaan worden. Wie gaan er controleren, en wat voor straffen komen er op overtredingen te staan? “Er luisteren acht mensen naar het radioverkeer”, zegt Whiting. “Ik kan niet zeggen wat de straffen zullen zijn, want dat is een taak voor de stewards. Ik denk wel dat het een sportieve straf zal zijn in plaats van een boete. Dan zou het bijvoorbeeld kunnen – ik herhaal, kunnen – gaan om een tijdstraf van vijf seconden of, als het tijdens de training gebeurt, een gridstraf.”  

Deze radioboodschappen zijn verboden:

 -Hulp bij het aangeven van de ideale lijnen

-Advies over waar de kerbs wel of niet geraakt kunnen/moeten worden

-Afstelmogelijkheden voor de auto in bepaalde bochten

-Sectortijden van andere coureurs

-Bochtensnelheden van andere coureurs

-Informatie over waar andere coureurs welke versnelling gebruiken

-Advies over de versnellingen in het algemeen

-Advies over rempunten

-Vergelijk van remdruk ten opzichte van andere coureurs

-Advies over remdruk in het algemeen

-Details over de stabiliteit van de auto tijdens het remmen

-Informatie over het gebruik van het gaspedaal door andere coureurs

-Informatie over het gaspedaal in het algemeen

-Uitwisseling van data over DRS-gebruik

-Uitwisseling van data over ‘overtake-knop’

-Informatie over rijstijl in het algemeen