Charlie Whiting, de wedstrijdleider en veiligheidsgedeputeerde van de Formule 1, wil een onderzoek naar de wheel guns die in de sport worden gebruikt. Dit naar aanleiding van de recente problemen met het bevestigen van wielen.

Tijdens de seizoensopener in Melbourne ging het twee keer mis bij het team van Haas, dat zowel Kevin Magnussen als Romain Grosjean na een pitstop op pad stuurde met een niet goed bevestigd wiel. In Bahrein werd bij Ferrari-coureur Kimi Räikkönen vervolgens zelfs een heel wiel niet verwisseld, en reed hij bij het wegrijden een monteur omver. De monteur brak daarbij zijn been.

De FIA heeft genoeg van dit soort zogenaamde unsafe releases en de onveilige situaties die er zowel in de pits als op de baan door worden veroorzaakt, waarbij de wheel guns die gebruikt worden om wielmoeren razendsnel los en vast te draaien bij het banden wisselen als in elk geval één van de oorzaken worden gezien.

“Het lijkt minder en minder op toeval, al ging het bij Haas om menselijk falen”, zegt Whiting over die voorvallen. Wat in Bahrein bij Ferrari gebeurde noemt hij echter ‘verbijsterend’. Het is verder een optelsom voor Whiting, die aanhaalt dat McLaren tijdens de wintertests ook al een probleem had met een wiel dat ineens los raakte. De FIA gaat de wheel guns dus “absoluut” onder de loep nemen.

Räikkönen rijdt weg uit de pits, terwijl zijn monteurs hun collega eerste hulp geven.