Martin Whitmarsh blijft de flexibele voorvleugels van Red Bull en Ferrari bij de FIA bestrijden. De McLaren-baas wil dat de autosportbond fotobewijs gaat gebruiken.

McLaren en Mercedes vinden dat de voorvleugels van Red Bull en Ferrari te ver doorbuigen, wat die teams onrechtmatig voordeel zou geven. Ze maakten er enige tijd geleden stampei over bij de FIA, die besloot de voorvleugeltests vanaf de Grand Prix van België te verzwaren.

Red Bull en Ferrari doorstonden de test in Spa zonder problemen en even leek de ruzie uit de lucht. Het Duitse Auto Motor und Sport heeft nu echter een foto gepubliceerd waarop te zien is hoe Mark Webbers voorvleugel bijna het asfalt raakt op Spa.

Whitmarsh is ontstemd en roept wederom op tot actie van de FIA. “Een punt aftrek per millimeter”, zegt de McLaren-teambaas strijdvaardig. “De FIA zou dit fotobewijs moeten toelaten. Auto’s waarvan de vleugels in de remzones systematisch dichter dan 65 millimeter bij het asfalt komen, moeten uitgesloten worden van de races.”

Collega Ross Brawn denkt ondertussen ontdekt te hebben hoe de vleugels van Red Bull en Ferrari werken, maar de constructie is zo complex, dat die tijdens de tests van de FIA niet aan het licht komt en door Mercedes dit seizoen niet meer na te bouwen is. “Zo’n vleugel bouw je niet in een handomdraai”, aldus Brawn.