Volgens McLaren-teambaas en FOTA-voorzitter Martin Whitmarsh ligt het gebrek aan actie op de baan veelal aan het ontwerp van de circuits: “Ze laten kansen liggen.”

Whitmarsh geeft in het Engelse tijdschrift Motor Sport aan dat de organisatoren van Grands Prix op relatief nieuwe circuits als in Bahrein en Abu Dhabi niet per definitie schuld dragen voor de weinig spannende lay-outs, al vindt hij wel dat ze kansen hebben laten liggen: "Het is jammer dat ze in bijvoorbeeld Abu Dhabi het langste rechte stuk van allemaal hebben, maar er daarna een chicane volgt waar je maar op één manier doorheen kan", verklaart hij het gebrek aan inhaalacties aldaar.

Volgens Whitmarsh ligt het grootste probleem namelijk bij het feit dat veel bochten en chicanes slechts op één manier benaderd kunnen worden en het niet loont om buiten de ideale lijn om een passeerbeweging te maken. Whitmarsh denkt echter dat dit probleem niet moelijk is om te ondervangen: "Kijk maar naar een tijdelijk circuit als op het vliegveld van Cleveland", suggereert hij. "Daar hebben ze hele brede bochten en zijn er veel verschillende manieren om een goede lijn te kiezen."

De Engelsman denkt verder dat circuitontwerpers er goed aan zouden doen naar racebanen uit het verleden te kijken. "Brazilië is in dat geval een goed voorbeeld", meent hij. "De races zijn daar altijd fantastisch, ook al zijn de faciliteiten dat niet."

"Het is daarom ook zo ontzettend jammer dat er – als er een nieuwe circuit in de woestijn aangelegd moet worden en alles in principe mogelijk is –  niet gewoon voor de gemakkelijke oplossing wordt gekozen en we simpelweg proberen om een aantal van de geweldige bochten van andere circuits te kopiëren."