Lees hier de interessantste reacties van de coureurs op de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Sebastian Vettel (Ferrari), pole position: “Gisteren had ik nog niet zoveel vertrouwen en kon ik het ritme nog niet vinden. Maar als je erin komt, dan blijf je erin. De auto was goed in Q1 en Q2, dus ik wist in Q3 dat de auto deed wat ik wilde. Mijn eerste run was niet helemaal perfect. In de tweede zat ik onder mijn tijd, toen ik opeens blokkeerde in bocht drie. Ik moest snel kiezen tussen rechtdoor gaan of insturen. Ik besloot toch maar in te sturen. Jammer, maar we hebben pole dus ik kan niet blijer zijn. Het wordt een intense race. Alles kan gebeuren, een safety car is waarschijnlijk.”

Lewis Hamilton (Mercedes), 2e: “Het was heel close. We hebben er echt alles aan gedaan en zaten er heel dichtbij. In bocht vijftien zat ik er drie tienden onder, aan de finish kwam ik twee tienden tekort, dus ik heb wat verloren in de laatste sector. Ferrari heeft een geweldige auto, maar we doen mee. Je kunt hier goed inhalen, dus niets is onmogelijk. We gaan het ze moeilijk maken. Het is door de harde wind wel lastig om de auto recht te houden, vooral door de windvlagen tussen de gebouwen.”

Valtteri Bottas (Mercedes), 3e: “We kunnen met Ferrari vechten. We zaten er heel dicht achter. De race kan raar verlopen en we zijn klaar voor het gevecht. Vorig jaar lag ik na één ronde een ronde achter. Alles kan gebeuren, maar dit is een goed uitgangspunt.”

Daniel Ricciardo (Red Bull), 4e, tegen Ziggo Sport: “Gezien ons tempo in de kwalificatie ben ik blij met deze plek op de tweede rij, het is goed genoeg om mee te kunnen knokken in de race. In mijn eerste run in Q3 raakte ik de muur heel licht bij bocht vijftien. We wilden eigenlijk nog een rondje op die banden doen, maar ik besloot ze toen toch maar te wisselen. We hebben het allemaal weer overleefd en het was close. Vier tienden achterstand is eigenlijk te veel, maar bij ons mag je het gezien onze kwalificatievorm wel ‘maar’ vier tienden noemen. Het is voor ons doen niet verkeerd. In de races zijn we sterker. Dus dan is ‘slechts’ vier tienden genoeg.”

Kimi Räikkönen (Ferrari), 6e, tegen Ziggo Sport: “Ik denk niet dat het veel uitmaakte dat ik de auto hield. Toen de achterkant uitbrak wist ik dat het rondje eraan was. Terwijl ik goed bezig was. Het is frustrerend. Ik ga m’n best doen morgen, we hebben het tempo. Maar nu denk ik daar niet aan. Ik ben teleurgesteld.”

Lance Stroll (Williams), 11e, start 10e, tegen de BBC: “Dit is een grote stap vooruit voor ons. Ik ben heel blij voor het team dat we met twee auto’s Q2 hebben gehaald. We zitten er een stuk beter bij dit weekend en dat is goed om te zien. Zondag wacht een lange race waarin van alles kan gebeuren, dus we moeten zien hoe dat uitpakt.”

Fernando Alonso (McLaren) 13e, start 12e, tegen Sky Sports F1: “De wind draaide en we verloren daardoor veel topsnelheid op de rechte stukken. Voor morgen is het om die reden belangrijk in een groepje te rijden. Het wordt een zware race, waarin we veel actie zullen zien en wij ons geen fout kunnen veroorloven. Je moet hier uit de problemen blijven om zo goed mogelijk te scoren.”

Stoffel Vandoorne (McLaren), 16e, tegen Ziggo Sport: “Het was een teleurstellende kwalificatie. Ik heb ook een moeilijke start van het weekend. Het lijkt precies alsof ik iedere sessie op het verkeerde moment op de verkeerde plaats op de baan zat. In de kwalificatie had ik ook weer veel last van gele vlaggen.”

Pierre Gasly (Toro Rosso), 17e: “Het incident met Brendon was heel eng. Ik zag dat hij bij het uitkomen van bocht vijftien super langzaam ging. Ik kwam echter met 320 kilometer per uur de bocht uit en kon hem maar net ontwijken. Ik zag al bijna voor me hoe ik gelanceerd zou worden… Brendon deed het natuurlijk niet expres, volgens mij had hij een lekke band, maar het was echt schrikken.”

Brendon Hartley (Toro Rosso), 19e, tegen Ziggo Sport: “Het was een close call met Pierre. Ik had een lekke band, die snel leeg liep. Ik was nog bezig vast te stellen wat het was en toen kwam Pierre heel snel aanzetten. Door de muren om de baan, kon ik niet zien dat hij al zo dichtbij zat. Ik zal Pierre natuurlijk mijn excuses aanbieden. Het was een beetje stom. Ikzelf had sowieso al geen representatieve tijd gezet, na gele vlaggen in het begin.”

Romain Grosjean (Haas), 20e: “Na een flinke lock-up schoof ik een uitloopzone in. Ik zette hem in z’n achteruit en alles werkte prima, tot ik ineens een hydraulisch probleem kreeg. Niks werkte meer: opschakelen, een lagere versnelling selecteren, niks. Dat was het dan. Erg jammer. Gelukkig kun je hier inhalen en gebeurt er vaak veel in de race. We gaan onze uiterste best doen.”