*

GP Singapore 2018 - zaterdag

Wie zegt wat: Kwalificatie GP Singapore

Daan de Geus

Daan de Geus

1 week geleden

Wie zegt wat: Kwalificatie GP Singapore

Lees hier de interessantste reacties van de coureurs na de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore.

Lewis Hamilton (Mercedes), pole:
“Dat was een lastige kwalificatie, maar mijn poleronde voelde magisch. Ik weet niet waar het vandaan kwam, maar het viel allemaal op z’n plek. Ik wil iedereen op de fabriek heel erg bedanken, want ze werken daar ontzettend hard. Dit was echt heel speciaal. Er was echt helemaal niets aan dat rondje dat niet goed was, het was gewoon perfect.”

Max Verstappen (Red Bull), 2e:
“Dit voelt om eerlijk te zijn als een overwinning, gezien de problemen die we in de kwalificatie met de motor hadden. Dat we ondanks dat alsnog tweede zijn geworden, laat wel zien dat ons chassis fantastisch is. Voor de race moeten we ervoor zorgen dat we uit de problemen blijven bij de start. Wat aan de hand is met de motor moeten we ook nog oplossen, maar ik ben heel happy met de auto.”

Sebastian Vettel (Ferrari), 3e:
“Dit is uiteraard niet ideaal. We wilden pole, dat is niet gelukt. De kwalificatie was erg rommelig. We wisten de tijd gewoon niet te vinden en beter dan derde zat er dus niet in. Natuurlijk, het was druk tijdens de out laps, maar daar mogen we dit niet aan toeschrijven. Geen van mijn Q3-rondjes was geweldig. Ik denk echter dat onze auto goed is, dus we moeten maar zien wat dat ons in de race brengt.”

Valtteri Bottas (Mercedes), 4e:
“Toen ik klaar was, dacht ik dat ik best een aardig rondje had gedaan, maar het bleek niet genoeg te zijn. Lewis reed een geweldige ronde. Red Bull was verder verrassend snel, maar het is goed dat ze erbij zitten. Met drie teams die voor hetzelfde vechten, wordt het interessant. Het zal ook lastig worden, want het is hier close en inhalen is hier moeilijk.”

Kimi Räikkönen (Ferrari), 5e:
“We kregen de banden niet zo goed aan het werk als gewild. Dat maakte het moeilijk, en een beetje vreemd. Eerder in het weekend hadden we er namelijk geen problemen mee de banden op te warmen. Dit resultaat is niet geweldig, maar je moet alles hier precies goed hebben, anders verlies je met zoveel bochten overal veel tijd.”

Daniel Ricciardo (Red Bull), 6e, tegenover Sky Sports:
“We hadden een klein probleem in Q3, maar dat is niet de reden dat we zover terugvielen. Na Q1 leek het nog alsof we vooraan mee konden doen, maar we wisten ons daarna niet te verbeteren gedurende de sessie. Het is moeilijk dit nu los te laten, want zelfs als de pace er hier morgen is, is het moeilijk inhalen. We kunnen eigenlijk alleen maar hopen dat de jongens voor ons last van hun banden krijgen en een tweestopper moeten doen. Dit was verder echt zo’n dag waarin je maar met vragen blijft zitten. In een uur tijd zijn we enorm afgezakt en ik weet niet waarom.”

Romain Grosjean (Haas), 8e:
“Een geweldig resultaat, vind ik. Ik verloor in mijn laatste rondje iets van drie tienden door enorm veel overstuur in bocht 21, anders had ik Sergio Pérez (zevende, red.) nog kunnen bedreigen. De race wordt super lang. De hyper softs zijn hier iets van drie rondjes goed, daarna moet je op softs overstappen. Dat, de hitte en de grote kans op een safetycar zullen het een interessante race maken.”

Fernando Alonso (McLaren), 11e:
“We zaten vrij dicht bij de top drie, dat zagen we gister al, maar het is niet gelukt. Het voordeel van uit de top tien starten merk je echter alleen maar als je zesde, zevende of verder vooraan start. Als je negende of tiende staat, kun je beter als elfde beginnen met vrije bandenkeuze, dat is dan een groter voordeel. Zondag willen we punten, al wordt dat niet makkelijk. De betrouwbaarheid is de laatste races ook niet goed geweest, dus we moeten ook zien de finish te halen.”

Stoffel Vandoorne (McLaren), 18e:
“Het was een rommelige kwalificatie voor me. Ik wilde gewoon wat te veel eruit halen. Zeker op hyper softs werkt dat dan tegen je. In m’n laatste ronde toucheerde ik de muur meer dan eens. Het kon beter. De pace om door Q1 te komen was er namelijk. In de race moeten we het nu van de strategie hebben, want inhalen is hier heel moeilijk. Je hebt hier honderd procent kans op een safetycar, dus wie weet.”