Lees hier de interessantste reacties van de coureurs op de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje.

Lewis Hamilton (Mercedes), poleposition: “We zaten heel dicht bij elkaar deze kwalificatie, dus ik ben heel blij. Deze poleposition had ik echt even nodig. Mooi dat ik de snelste sectortijd ooit had in de tweede sector, maar ik wilde dat natuurlijk liever in elke sector. Het publiek was geweldig, ik ben heel dankbaar voor alle steun.”

Valtteri Bottas (Mercedes), 2e: “Dat scheelde heel weinig. Zoals de hele week eigenlijk al. Het was een heel leuke sessie. Ik verprutste mijn eerste run in het laatste deel van de kwalificatie, en had dus eigenlijk maar één kans. Dat was een behoorlijk goed rondje, maar helaas vier honderdsten te langzaam voor pole. Maar de race is morgen en dan tellen de resultaten pas. Ik ga alles geven en hopelijk halen we dan de 1-2 voor Mercedes die we in Bakoe eigenlijk al verdienden.”

Sebastian Vettel (Ferrari), 3e: “Ik ben tevreden over mijn ronde. Mijn eerste run was niet zo goed, ik blokkeerde in de eerste bocht, maar mijn laatste ronde had ik een goed gevoel over tot het eind. Toen ik naar de toren langs het rechte stuk keek, zag ik mijn naam echter niet omhoog schuiven. Dus ik ben niet geheel tevreden. Maar we wisten dat Mercedes hier sterk zou zijn. Het wordt een interessante race, ik kijk ernaar uit.”

Max Verstappen (Red Bull), 5e: “We zitten er eigenlijk altijd lekker bij, totdat Mercedes en Ferrari hun motor opendraaien. Zoals het circuit erbij ligt, is de bandenkeuze lastig. Het verschil tussen de softs en supersofts is heel klein, wat eigenlijk niet zo zou moeten zijn. Het is vreemd dat sommigen sneller zijn in de kwalificatie op de hardere band. Wij hebben gedaan wat voor mij het beste was. De eerste drie hadden we sowieso niet gehaald, misschien had ik Kimi nog kunnen pakken. Maar ik had best veel overstuur.”

Daniel Ricciardo (Red Bull), 6e: “Ik geloof dat we drie keer een tijd van 1:16.8 hebben gereden, ondanks dat we met verschillende instellingen en banden hebben gereden. Het lijkt dan ook of dit de limiet van de auto was. Om Hamilton dan 1:16.1 zien te doen, dat een beetje pijn. Ook omdat het niet zo was dat de auto lastig te besturen was, ofzo. We hebben de pace dus gewoon niet in de kwalificatie.”

Fernando Alonso (McLaren), 8e, tegen Sky Sports F1: “Na drie keer op P13 uitgekomen te zijn in de kwalificatie, hebben we nu een stap vooruit gezet. Het gat met de top zes is nog wel erg groot. Het lijkt wel of die in een andere klasse racen. Positief is dat de updates die we hebben gebracht goed werkten.”

Carlos Sainz (Renault), 9e: “Een goede kwalificatie. En een verschil van dag en nacht met vrijdag. Toen liep het niet, zaten we buiten de top tien, rond de dertiende tot vijftiende tijd. We hebben veel veranderd aan de settings, wat precies, kan ik uiteraard niet zeggen, maar ik moet het team bedanken voor hun harde werk. Van de winter gingen we hier niet lekker en zaten we ver achter teams als Haas en McLaren. Nu zitten we er een stuk dichter achter. Dat laat zien dat we goede vooruitgang maken met de auto, al blijft dit een tricky baan voor ons.”

Charles Leclerc (Sauber), 14e: “We hebben er hier meer uit gehaald qua performance dan gedacht. Tussen VT3 en de kwalificatie hebben we de auto goed verbeterd. Ik heb m’n best gedaan alles wat we hebben geleerd vandaag in de praktijk te brengen en we zijn met een goede ronde door Q1 gekomen. Voor de tweede keer op rij Q2 halen voelt geweldig, zeker omdat we dus niet veel hadden verwacht op deze baan.”

Marcus Ericsson (Sauber), 17e: “Een lastige dag. We hadden het potentieel Q2 te halen, maar het is net niet gelukt. De balans was niet ideaal. Daar hebben we hier van de winter ook last gehad, dat de auto tricky was. We hebben er sindsdien hard aan gewerkt, maar dus ook nog werk mee te doen.”

Brendon Hartley (Toro Rosso), niet deelgenomen: “Mijn crash in VT3 was denk ik de hardste die ik ooit heb gehad. Ik pak vaak de kerb bij het ingaan van bocht negen, maar pakte nu net twee of drie centimeter te veel en raakte het gras, waar volgens mij ook nog eens een kuil zat. Daarna was ik een passagier.”