Na nog geen half uur stonden beide Williams’ in de ochtendsessie langs de kant. De ene met een oliedrukprobleem, de andere compleet verfomfaaid na de crash van Felipe Massa. In de middag krabbelde het team echter weer overeind.

De ogen waren natuurlijk gericht op de eerste vrouw in 22 jaar die een Formule 1-auto bestuurde tijdens een Grand Prix weekend. Susie Wolff bouwde de snelheid na enkele verkenningsronden rustig op, maar na anderhalve ronde op volle snelheid viel ze stil. “Deze dingen gebeuren nou eenmaal. Ik krijg nog een kans in Hockenheim, dus daar kan ik het vizier nu op richten.”

“Het moment waarop ik de garage uit reed was erg gaaf. Met mijn helm op was ik één met de auto, die bovendien erg goed aanvoelde tot het moment waarop het mis ging. Ik wil iedereen bedanken die deze ervaring mogelijk hebben gemaakt.”

Valtteri Bottas
De Fin stond ’s ochtends langs de kant, maar kon in de middag weer plaatsnemen in de gerepareerde auto die Wolff eerder op de dag aan de kant had gezet. Bottas en zijn mannen hebben zich met name gericht op het finetunen van de afstelling. “Ik denk dat we daarmee flinke stappen hebben gezet tijdens de tweede vrije training, maar we zijn er nog niet”, aldus Bottas. “Het zal morgen allemaal dichtbij elkaar zitten, dus elk beetje winst is meegenomen.”

Felipe Massa
Massa kende geen lekker begin van zijn jubileumweekend. Met 199 Grands Prix aan ervaring op zak kon hij niet verhinderen dat hij de auto verloor op het kunstgras bij het uitkomen van Copse Corner en de auto zwaar beschadigde in de bandenstapels. “Dat was dat”, luidt het simpele commentaar van de Braziliaan.

“Ik verloor door de crash ook in de tweede vrije training nog wat tijd. Gelukkig hebben we de balans van de auto desondanks nog wat weten te verbeteren. Morgen kan eigenlijk alleen maar een betere dag worden dan vandaag. Het team heeft hard gewerkt om de auto op te lappen, dus nu hoeven we ons enkel nog te richten op de juiste afstelling.”