Het gaat Williams dit jaar voor de wind. Pastor Maldonado won de Grand Prix van Spanje en Bruno Senna scoort regelmatig punten. Ook financieel zit de renstal uit Grove in de lift.

Mede dankzij een eenmalige betaling van Formula One Management, het bedrijf van Bernie Ecclestone dat de commerciële rechten uitbaat, maakte Williams in de eerste helft van dit jaar winst. “De omzet en winst zijn vooral gestegen doordat we nieuwe markten aanboren en we eenmalig geld ontvingen met het ondertekenen van een nieuw commercieel akkoord waarin we toezeggen in de Formule 1 te blijven”, schrijft het team in een persbericht.

Het gaat om het moederbedrijf van het F1-team dat winst maakt. Williams Grand Prix Holdings PLC (de Britse variant van een naamloze vennootschap) zag dus zijn omzet én winst stijgen. Het gaat goed met de twee onderdelen van de NV, Williams Grand Prix Engineering (het F1-team) en Williams Hybrid Power, dat KERS-systemen levert aan onder andere Le Mans-winnaar Audi. De investering in het technologiecentrum in Qatar verloopt volgens plan.

In het eerste half jaar van 2012 draaide Williams een omzet van een kleine 93 miljoen euro, terwijl dat in het eerste half jaar van 2011 slechts 59 miljoen euro was. Een behoorlijke stijging dus. De netto winst is ook gestegen. Williams heeft dit seizoen al ruim 8,25 miljoen euro winst gemaakt in tegenstelling tot  2,38 miljoen euro in de eerste helft van 2011.

Alex Burns, de bestuursvoorzitter van Williams, stelt dat de positieve resultaten bewijzen dat de nieuwe strategie van het bedrijf zijn vruchten afwerpt. “In een economisch moeilijke tijd blijven wij een stabiel bedrijf en daar zijn wij tevreden mee”, zegt hij. “We kunnen nu concluderen dat ons plan om techniek en kennis die is opgedaan in de Formule 1 commercieel te exploiteren voor duurzaamheid, veiligheid en scholing, is geslaagd.”

“We verdienen nu veel geld buiten het raceteam om. Zo verloopt de samenwerking met Jaguar goed bij de ontwikkeling van hun hybride C-X75. Ook andere F1-teams gebruiken onze techniek. Laatst hebben we nog een overeenkomst gesloten met Marussia. Zij racen volgend jaar met ons KERS-systeem.”

“Williams Hybrid Power heeft dit jaar meerdere successen geboekt. Er is een samenwerking aangegaan met de Go-Ahead Group (een fabrikant van treinen en bussen, red.). Ook hebben we ons steentje bijgedragen aan de eerste overwinning van een hybride auto op Le Mans, met Audi.”

Frank Williams is, tot slot, erg blij dat het zijn bedrijf voor de wind gaat. “Dit is een opwindende tijd voor ons en de cijfers bevestigen dat. We hebben dit jaar op het circuit veel vooruitgang geboekt. Dat is te danken aan een nieuw technisch team en daardoor wonnen we voor het eerst in acht jaar een race. Het gaat steeds beter met onze nieuwe commerciële aanpak. We worden meer en meer de marktleider in ontwikkeling van baanbrekende techniek op het gebied van duurbaarheid en veiligheid.”