Williams heeft vanavond in Londen de FW41 gepresenteerd. De auto, waarmee we komend seizoen Lance Stroll en Sergej Sirotkin in actie gaan zien, is een behoorlijke stijlbreuk met zijn voorganger.

De FW41 is de eerste Williams die het stempel draagt van technisch directeur Paddy Lowe. Lowe kwam begin vorig jaar over van Mercedes. Ook nieuw in het team is de Zuid-Afrikaan Dirk de Beer, die is aangesteld als hoofd aerodynamica. De twee technische zwaargewichten moeten Williams weer terugbrengen naar de top, nadat het team de afgelopen jaren ver terugzakte. Vorig seizoen eindigde Williams als vijfde in het WK, op grote achterstand van Force India. Dat was pijnlijk voor Wiliams, omdat het net als Force India gebruikmaakt van een Mercedes-klantenmotor maar daar dus aanmerkelijk minder mee presteerde.

De FW41 heeft dezelfde witblauwe kleurstelling als de voorgaande modellen van Williams, maar met veel meer zwart, wat een optisch trucje kan zijn om de details van de aerodynamica rond de sidepods aan het zicht te onttrekken. Desondanks is te zien dat de nieuwe Williams wat trekken heeft van de Ferrari van vorig seizoen. Niet geheel verassend, gezien de invloed van de van Ferrari afkomstige De Beer.

Nieuw is de naam van sponsor SMP, een grote Russische bank die verbonden is aan Sergej Sirotkin (en aan president Vladimir Poetin). Sirotkin maakt komend seizoen zijn debuut in de Formule 1 en wordt teamgenoot van Lance Stroll, die vorig jaar als achttienjarig broekie in de Formule 1 gekatapulteerd werd door de miljoenen van zijn vader. Daarmee heeft Williams het minst ervaren rijdersduo in zijn bestaan.

De meeste aandacht zal wellicht uitgaan naar Williams’ test- en reserverijder Robert Kubica. De Pool keerde terug van een ernstige blessure, opgelopen tijdens een rallyongeluk in 2011 en was lange tijd in beeld om racecoureur te worden, maar moet zich tevreden stellen met een rol als derde man. Kubica zal komend seizoen wel een aantal keer een vrije training voor zijn rekening nemen.