Aan de ene kant is het onderdelen sparen bij Williams vanwege een gebrek aan reserves, aan de andere kant heeft het team al een testexemplaar voor 2020 in gebruik: George Russell en Robert Kubica probeerden vrijdag in Japan een nieuw voorvleugelconcept uit voor volgend jaar.

Williams rijdt dit jaar al met het schaamrood op de kaken rond, omdat het stijf achteraan rijdt en het een trots – en ooit succesvol – traditieteam is. Helemaal schrijnend werd de situatie bij het team uit Grove daarom in Rusland: Kubica werd er, na een crash van Russell, voortijdig uit de race gehaald vanwege een gebrek aan reserveonderdelen. Een achterhoedepraktijk die tot het verleden werd gedacht en geacht te behoren.

Lees ook: Kubica over gebrek aan reserveonderdelen: ‘We zijn niet klaar voor het risico van racen’

“Een probleem dat we lang verborgen hebben kunnen houden”, noemde Kubica het later. Beter nieuws is er dus in Suzuka, waar het team alvast een voorvleugelconcept voor 2020 heeft uitgeprobeerd. Russell en Kubica reden er vrijdag om-en-om mee op de Japanse omloop en voerden een vergelijkend warenonderzoek uit. De conclusie? “Het is geen verschil van dag en nacht”, reageert Russell. “Maar we hebben veel data verzameld voor het team.”

“Die informatie gaat ons zeker helpen”, denkt de jonge Brit, met Kubica die aangeeft dat de vleugel er vooral op is gericht de 2020-auto beter te maken. “Voor de auto van dit jaar hebben we er niet zozeer wat aan.” De voorvleugel zal tijdens de rest van het weekend in Suzuka ook niet meer gebruikt worden, dan rijdt Williams gewoon met de FW42 in reguliere specificatie.

Lees ook: Kubica na 2019 weg bij Williams