Williams valt op met ‘afgetrainde’ FW33
De Williams FW33 baart opzien door het ranke ontwerp van de achterkant van de bolide. Technisch directeur Sam Michael erkent dat het een radicaal ontwerp betreft.
Dat de achterzijde van de FW33 zo is afgeslankt, valt volgens Michael te verklaren doordat de versnellingsbak van de nieuwe bolide ongehoord klein is. "Dit is de kleinste versnellingsbak die we ooit hebben gebouwd", bevestigt hij. "Het is uiteraard ons doel om de lucht zo vrij mogelijk richting de achtervleugel te geleiden en we denken dat we dit met onze nieuwe ophanging en aandrijfas, alsmede de gewijzigde plaatsing van het differentieel, voor elkaar kunnen krijgen."
Ook de ophanging is namelijk aanzienlijk anders dan in recente jaren, zo valt aan de hand van de eerste beelden van de FW33 te concluderen. "We hebben voor een 'z-vormige' ophanging gekozen, zoals je deze ook wel aan het begin van de jaren negentig zag. We maken hierbij gebruik van pull rods in plaats van push rods (ophangings-stangen die trekken in plaats van duwen, red.) en dit alles zorgt er voor dat de luchtstroom aan de achterkant van de auto een veel vrijere doorgang heeft."
Michael geeft verder aan dat Williams een prima eerste testdag achter de rug heeft, al moet hij toegeven dat deze niet geheel vlekkeloos verliep. "We hadden een probleem met KERS en dit kostte ons ongeveer twee en een half uur. Behalve dit defect waren er geen grote problemen en hebben we alsnog 78 ronden weten af te leggen."
"Het was samenvattend dus een goede dag waarop we veel hebben bereikt", vervolgt de technisch directeur, die verder aangeeft dat men het bij Williams vooralsnog lastig vindt de prestaties van de nieuwe Pirelli-banden in te schatten: "Er is wel wat slijtage, maar we verwachten niet dat het drastische vormen aanneemt. Het is desondanks nog even zoeken naar welke set-up het best bij de banden past, dus we kunnen het maximale er voorlopig nog niet uithalen."
Michael geeft tenslotte nog aan dat niemand zich zorgen hoeft te maken om de nogal kale uitstraling van de bolides en teamkleding van Williams. "Ons budget is helemaal sluitend voor 2011, zoals we deze winter al vaker hebben aangegeven. Dat onze auto vooralsnog in een interim-kleurstelling rondrijdt, komt omdat we de definitieve look pas in februari presenteren."