Het team van Williams heeft drie versterkingen binnengehaald voor verschillende technische afdelingen, als deel van de herstructurering die het team naar aanleiding van haar dramatische 2013 doorvoert.

2013 was een slecht jaar voor Williams, dat slechts vijf punten wist te scoren met de teleurstellende FW35-bolide. In een poging het tij te keren – aangezien Williams ondanks aardige prestaties in 2010 en 2012 de laatste seizoenen toch geleidelijk lijkt af te zakken – voert het team nu een reorganisatie door, waar de drie op maandag aangekondigde aanwinsten deel van uitmaken.

De drie versterkingen zijn Jakob Andreasen, Craig Wilson en Rod Nelson. Andreasen komt over van Force India en gaat bij Williams als head of engineering operations aan de slag, met als hoofdtaak ervoor te zorgen dat ‘de werkzaamheden op het circuit beter aansluiten bij de ontwikkeling van de FW36 (de auto van 2014, red.) op de fabriek’.

Craig – die al eerder voor Williams heeft gewerkt en nu terugkeert na een periode in dienst van Mercedes – is aangenomen als head of vehicle dynamics en zal in die hoedanigheid een rol spelen bij het doorontwikkelen van de nieuwe bolide.

De bij Lotus weggeplukte Nelson krijgt tot slot de functie van chief test & support engineer, wat betekent dat hij de leiding krijgt over Williams’ testprogramma, waaronder tevens het team valt dat tijdens raceweekends achterblijft op de fabriek in Grove en van daar ondersteuning geeft aan het raceteam, wat vermoedelijk mede middels simulatorwerk gebeurt.

Reorganisatie
Het binnenhalen van deze drie versterkingen volgt op Williams’ eerdere vastleggen van Shaun Whitehead en Dave Wheater. Zij kwamen eind 2013 over van respectievelijk Red Bull en Lotus en werken inmiddels als head of aerodynamic process en head of aerodynamic performance voor Williams. Alle nieuwe aanwinsten werken onder Pat Symonds, de technisch directeur die halverwege 2013 overkwam van Marussia.

De verwachting is dat Williams binnenkort nog minstens één verdere aankondiging zal doen. Ferrari’s Rob Smedley – de voormalige race engineer van de inmiddels naar Williams vertrokken coureur Felipe Massa – is naar verluidt namelijk in onderhandeling met Williams, waar hij naar alle waarschijnlijkheid een meer leidinggevende rol kan krijgen.