Williams baarde opzien met een ultracompacte achterkant van de FW33. Omdat de prestaties vooralsnog uitblijven, verschuift het team de aandacht naar de voorkant.

Technisch directeur Sam Michael geeft tegenover het Duitse blad auto motor und sport aan dat er fundamenteel niets mis is met de auto, maar dat de huidige voorvleugel het ware potentieel maskeert.

“De basis van de auto is goed genoeg om voor de vierde plaats bij de constructeurs te vechten”, zegt Michael. “In de windtunnel hebben we een nieuwe richting gevonden voor de voorvleugel. In Turkije komen we al met een nieuwe versie. Die zal al veel verschil maken, maar in Barcelona en Monaco gaan we verder met dit concept.”

Michael heeft vertrouwen dat het team weer een vaste gast in de toptien zal worden. Naast een nieuwe voorvleugel heeft Williams ook plannen voor een Red Bull-achtig uitlaatsysteem en een aangepaste achtervleugel. Volgens Michael heeft Williams dezelfde problemen als Ferrari, namelijk dat de data uit de windtunnel niet overeenkomt met de bevindingen op het circuit.

“Op de fabriek hebben we veel progressie gezien op alle punten, maar dat komt niet altijd terug op de baan. Zo heeft Mercedes een topsnelheid die zeven kilometer per uur hoger ligt. Met onze nieuwe vleugels hopen we dat alles op zijn plaats valt.”