Technisch directeur Nick Wirth van Virgin is erg tevreden met de nieuwe MVR-02. De auto is volgens hem op elk vlak beter dan zijn voorganger.

Ook de tweede wagen van Virgin-makelij is volledig met behulp van computers ontworpen. Nick Wirth is een voorloper in het gebruik van computional fluid dynamics (CFD): een computermodel dat luchtstromen simuleert. De Engelsman ontwierp er met succes al toerwagens mee. Vorig jaar was Virgin de eerste renstal in de F1 ooit dat een auto volledig met computers ontwierp.

Daarmee toonde het nieuwe team lef, dat niet werd uitbetaald. Virgin eindigde namelijk onderaan het constructeursklassement. Dit jaar hoopt Wirth op betere resultaten. “We werken sinds halverwege vorig jaar aan deze auto”, vertelde hij bij de presentatie van de MVR-02 in het hoofdkantoor van de BBC in Londen.

“De achterkant van de auto is door het reglement flink herzien. We zijn er echter in geslaagd om de wagen aerodynamisch een stuk effectiever te maken. Deze auto is op elk front sneller dan de wagen van vorig jaar.”

 Bovendien heeft het team zich gefocust op het verbeteren van de betrouwbaarheid. “We werken prima met CFD en presteerden wat we vooraf hadden verwacht. Dat is ook logisch, gezien onze ervaring in ons kampioenschapwinnende toerwagenprogramma.”

“Wij hadden, samen met de andere nieuwe teams, meer moeite met de betrouwbaarheid van de hydrauliek en versnellingsbak. Daar hebben we ons dus vooral op geconcentreerd. We reden in Abu Dhabi al met de nieuwe hydraulica en konden er ook al mee testen. Dit jaar zijn we op alle fronten beter voorbereid.”

De kleine renstal maakt geen gebruik van KERS. “Het is een interessante en relevante technologie en het linkt de autosport met de productie van straatwagens. Het is echter ook enorm duur en zwaar. De technologie is een tiende of drie van een seconde waard, maar wij zoeken dingen om het gat van drie seconden te dichten. We willen Timo Glock niet beloven dat het ons gelukt is, maar deze auto is een stuk sneller en we vinden het belangrijker om ons op de aerodynamica te concentreren.”