Mercedes-teambaas Toto Wolff is van mening dat na het aflopen van het huidige motorreglement er weer een luidruchtig alternatief voor de huidige V6-turbomotoren moet komen.

Sinds de introductie van de huidige generatie V6-turbomotoren in 2014 wordt er geklaagd over het gebrek aan decibellen die de krachtbronnen produceren. Terecht, meent Mercedes-teambaas Toto Wolff, die graag zou zien dat er na 2020 weer meer geluid onder de motorkap vandaan komt.

“Tegenwoordig is alles wat je op de weg ziet zelfregulerend, energie-zuinig en vooral stil. De autosport moeten daarentegen luidruchtig zijn, want hoewel je auto’s hard ziet gaan, geeft geluid je nog eens extra dat gevoel van snelheid en kracht. Dat gegeven zijn we met de introductie van de huidige motoren uit het oog verloren en dus moet daar de focus op liggen bij het vaststellen van nieuwe motorreglementen.”

Het idee dat door velen werd geopperd om terug te gaan naar de V8’s van vóór 2014 kan overigens op weinig enthousiasme van Wolff rekenen: “Ik denk dat de Formule 1 technisch vooruitstrevend moet zijn en blijven en dat de Formule 1 een stukje van haar DNA verliest als er teruggrepen wordt naar technieken van jaren geleden.”

Wolff zou het wél toejuichen als er zich een nieuwe, teamonafhankelijke motorleverancier zou melden in de Formule 1: “Vroeger had je niet altijd de keuze uit zoveel motorleveranciers als tegenwoordig. Hoe meer partijen, hoe beter. Maar om het mogelijk te maken dat die nieuwe partijen zich melden, moeten de reglementen voor 2021 en verder vroegtijdig worden vastgesteld.”