De Mercedes W09 heeft volgens teambaas Toto Wolff nog altijd karaktertrekjes van een diva, zoals Lewis Hamilton de auto van vorig jaar omschreef, maar hij verwacht wel dat het gedrag minder wispelturig zal zijn. Als het aan Wolff ligt, duurt de hegemonie van zijn team nog even voort.

“Het ontwerp van de nieuwe auto was een grote uitdaging”, verklaart Wolff. “We hadden de snelste auto van het veld. Kijk bijvoorbeeld hoe sterk we waren op Monza. Maar er waren ook circuits waar we de auto maar niet konden doorgronden. Het doel voor dit jaar was dus om de goede punten te behouden en de problemen te minimaliseren.”

Wolff heeft er alle vertrouwen in dat zijn ontwerpers en engineers daarin zijn geslaagd en Mercedes het te kloppen team blijft. Hij is niet voornemens om de concurrentie dichterbij te laten komen. “Een langdurige dominantie van een team is niet goed voor de sport”, erkent Wolff. “De Formule 1 heeft een competitief veld nodig, met meerdere titelkandidaten die tot het eind om het kampioenschap strijden. Maar dat is niet ons doel.”

Eén negatief punt ziet Wolff nog wel aan de W09: de Halo. “Geef me een kettingzaag en ik haal hem eraf”, grapt hij. “Veiligheid van de coureurs is belangrijk, maar moet op een fraaiere wijze bereikt kunnen worden. Niet alleen ziet de Halo er niet uit, hij is ook nog erg zwaar en heeft dus een groot nadelig effect op de auto.” Gevraagd of de Halo in sommige gevallen zelfs gevaarlijker kan zijn, zegt Wolff: “Dat soort scenario’s, waarbij de coureur bijvoorbeeld niet uit de auto kan, bestaan. Maar de FIA heeft het systeem grondig getest en daaruit blijkt dat het over het algemeen met Halo veiliger is dan zonder.”