*

Formule1

Wolff looft strategen voor tweede stop Hamilton
| Daan de Geus | Sutton Images

Wolff looft strategen voor tweede stop Hamilton

“De timing was perfect.” Teambaas Toto Wolff is zeer onder de indruk van de beslissing van Mercedes’ strategische team om Lewis Hamilton aan het eind van de virtual safety car-periode naar binnen te roepen. Het heeft volgens hem veel verschil gemaakt.

‘Magisch’, noemt Wolff de in zijn ogen meesterlijke zet zelfs om Hamilton in ronde 36, aan het eind van de virtuele neutralisatie, zijn tweede en laatste stop te laten maken.

“Er was aan de pitmuur al over gesproken om het tegenovergestelde van Ferrari’s Sebastian Vettel te doen en de beslissing werd gemaakt Lewis naar binnen te halen op het moment dat het erop leek dat de virtual safety car snel klaar zou zijn.”

“Als we het anders hadden gespeeld, had Vettel de kans gehad te reageren met een stop. Nu had hij dat niet. De timing was dus perfect en ik doe mijn petje af voor onze chief strategist James Vowles en zijn team van strategen”, toont Wolff zich, net zoals Hamilton na de race deed, zeer dankbaar.

Zoals het nu liep, moest Vettel zijn stop maken toen de race weer vrij was gegeven. “Een gewone stop betekent 21 seconden tijdverlies, maar omdat de rest van het veld langzamer rijdt tijdens een virtual safety car, is het verlies ten opzichte daarvan een stuk minder groot”, legt Wolff uit.

“Hoeveel het precies is, weet ik niet, maar volgens mij kom je met een stop onder de VSC uit op twaalf of dertien tellen die je verliest. Een stuk minder dus”, zo kaart Wolff aan.

Vettel kwam na zijn stop een rondje later, ‘onder groen’, pal voor Hamilton de baan weer op. Hij verdedigde zijn plek fel, met contact tussen de twee in bocht één, maar werd een paar ronden later alsnog door Hamilton gepasseerd.

“Toen ik de pits uit kwam, dacht ik acht seconden voor Lewis te liggen, dus ik was erg verrast dat het toen direct zo close was”, reageerde Vettel direct na de race wat verbluft.

Hamiltons tweede stop duurde overigens 21.7 seconden. Haal er de dertien tellen die Wolff noemt vanaf, en je komt op de acht tellen die Vettel dacht te hebben maar niet had.

Het was erg close toen Vettel na zijn stop net voor Hamilton weer de baan op kwam.

Meer nieuws

Vorig bericht | 15-05-2017 - 08:27 Sainz: ‘Wanhopige situatie door gebrek aan snelheid’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 15-05-2017 - 09:53 FR2.0: Verschoor scoort twee keer op Silverstone Lees het volledige bericht

Reacties
  • FORMULE 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
  • Formule 1 nr. 4 is uit!
  • Formule 1 Preview Special 2017 verschijnt op 16 maart!
In de nieuwste Formule1:

Racereportage Spanje | Pech voor Max in Spanje, toch een stap vooruit | Alonso gaat op avontuur | De opkomst van 3D-printing in de Formule 1 Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Monaco 2017

Details

  • CircuitCircuit de Monaco

  • LocatieMonaco

  • Aantal rondes78

  • Afstand per ronde3,340 kilometer

  • Totale afstand260,286 kilometer

Circuit de Monaco