*

0

Formule1

Wolff looft strategen voor tweede stop Hamilton
| Daan de Geus | Sutton Images

Wolff looft strategen voor tweede stop Hamilton

“De timing was perfect.” Teambaas Toto Wolff is zeer onder de indruk van de beslissing van Mercedes’ strategische team om Lewis Hamilton aan het eind van de virtual safety car-periode naar binnen te roepen. Het heeft volgens hem veel verschil gemaakt.

‘Magisch’, noemt Wolff de in zijn ogen meesterlijke zet zelfs om Hamilton in ronde 36, aan het eind van de virtuele neutralisatie, zijn tweede en laatste stop te laten maken.

“Er was aan de pitmuur al over gesproken om het tegenovergestelde van Ferrari’s Sebastian Vettel te doen en de beslissing werd gemaakt Lewis naar binnen te halen op het moment dat het erop leek dat de virtual safety car snel klaar zou zijn.”

“Als we het anders hadden gespeeld, had Vettel de kans gehad te reageren met een stop. Nu had hij dat niet. De timing was dus perfect en ik doe mijn petje af voor onze chief strategist James Vowles en zijn team van strategen”, toont Wolff zich, net zoals Hamilton na de race deed, zeer dankbaar.

Zoals het nu liep, moest Vettel zijn stop maken toen de race weer vrij was gegeven. “Een gewone stop betekent 21 seconden tijdverlies, maar omdat de rest van het veld langzamer rijdt tijdens een virtual safety car, is het verlies ten opzichte daarvan een stuk minder groot”, legt Wolff uit.

“Hoeveel het precies is, weet ik niet, maar volgens mij kom je met een stop onder de VSC uit op twaalf of dertien tellen die je verliest. Een stuk minder dus”, zo kaart Wolff aan.

Vettel kwam na zijn stop een rondje later, ‘onder groen’, pal voor Hamilton de baan weer op. Hij verdedigde zijn plek fel, met contact tussen de twee in bocht één, maar werd een paar ronden later alsnog door Hamilton gepasseerd.

“Toen ik de pits uit kwam, dacht ik acht seconden voor Lewis te liggen, dus ik was erg verrast dat het toen direct zo close was”, reageerde Vettel direct na de race wat verbluft.

Hamiltons tweede stop duurde overigens 21.7 seconden. Haal er de dertien tellen die Wolff noemt vanaf, en je komt op de acht tellen die Vettel dacht te hebben maar niet had.

Het was erg close toen Vettel na zijn stop net voor Hamilton weer de baan op kwam.

Meer nieuws

Vorig bericht | 15-05-2017 - 08:27 FR2.0: Verschoor scoort twee keer op Silverstone Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 15-05-2017 - 09:53 Sainz: ‘Wanhopige situatie door gebrek aan snelheid’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 14 is uit!
  • Formule 1 nr. 13 is uit!
  • Formule 1 nr. 12 is uit!
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Nachtmerrie in Singapore | Verstappen in Ferrari-sandwich | Motorcarrousel op volle toeren | F1-tweezitter | Jörgen Raymann | Frédéric Vasseur Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Maleisië 2017 2017/09/29 05:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitSepang International Circuit

  • LocatieMaleisië

  • Aantal rondes56

  • Afstand per ronde5,543 kilometer

  • Totale afstand310,408 kilometer

Planning GP Maleisië

  • Begint: 29-9-2017 05:00

    GP Maleisië 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 29-9-2017 09:00

    GP Maleisië 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 30-9-2017 08:00

    GP Maleisië 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 30-9-2017 11:00

    GP Maleisië 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 30-9-2017 11:00

    GP Maleisië 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 30-9-2017 11:27

    GP Maleisië 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 30-9-2017 11:50

    GP Maleisië 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 30-9-2017 12:00

    GP Maleisië 2017 – Startopstelling
  • Begint: 1-10-2017 09:00

    GP Maleisië 2017 – Race

Sepang International Circuit